کشف باکتری های ویژه با قابلیت تجزیه پلاستیک

مواد پلاستیکی در دنیای امروزی به یکی از مشکلات اصلی بشر تبدیل شده اند. انسان ها هر ساله در سراسر جهان 300 میلیون تن از این مواد پلاستیکی را مورد مصرف قرار می دهند و راحت شدن آسیب این مواد نیز به این آسانی ممکن نخواهد بود. با این حال دانشمندان ژاپنی به تازگی در تحقیقات خود موفق به کشف باکتری جدیدی شده اند که می تواند ماده اصلی به کار رفته در اشیا پلاستیکی یعنی PET را هضم کند.

این باکتری و کشف آن در ابتدای امر به عنوان یک معجزه برای حل مشکل تجزیه مواد پلاستیکی در طبیعت در نظر گرفته می شود با این حال محققان به این نتیجه رسیده اند که فرایند خورده شدن یک لایه نازک از PET 6 هفته طول می کشد و این مدت زمان بسیار زیاد است؛

این باکتری که Ideonella sakaiensis 201-F6 نام دارد ابتدا PET را به ماده دیگری به نام MHET تبدیل می کند و سپس با استفاده از یک آنزیم اضافی این ماده را به ترکیبات اولیه PET مبدل می کند. علاوه بر این می توان با استفاده از باکتری یاد شده ماده MHET را به ماده PET جدیدی تبدیل کرد.

این باکتری و کشف آن در ابتدای امر به عنوان یک معجزه برای حل مشکل تجزیه مواد پلاستیکی در طبیعت در نظر گرفته می شود با این حال محققان به این نتیجه رسیده اند که فرایند خورده شدن یک لایه نازک از PET 6 هفته طول می کشد و این مدت زمان بسیار زیاد است؛ اما محققان در حال کار بر روی راه هایی هستند که بتوانند این فرایند را تسریع کنند.

با این حال باید به یاد داشت که نتایج این آزمایش ها می تواند به عنوان یک راهکار اصلی برای مبارزه با مواد پلاستیکی موجود در طبیعت در نظر گرفته شود. محققان هم اکنون موفق به کشف میکروب ها و کرم هایی شده اند که می توانند پلاستیک را بشکنند اما آنها به اندازه باکتری یاد شده موثر نیستند. علاوه بر این مقدار زیادی از مواد پلاستیکی موجود در طبیعت ماده PET را در خود ندارند به این ترتیب برای تجزیه آنها باید از روش های دیگری بهره برد.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا