بازیافت آب راهی برای تامین امنیت آبی است

به گزارش ایرنا ، محمد حسین صراف زاده عصر چهارشنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی و جهانی آب در محل کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود: آب های خاکستری آب هایی هستند که کیفیت بدی ندارند و قابلیت بازیافت و باز چرخانی را دارند اما در کشور به فاضلاب تبدیل می شوند.

وی با بیان این که این آب ها از دستگاه تصفیه آب خانگی و یا ماشین لباسشویی به دست می آید گفت: به عنوان مثال 30 درصد شهروندان تهرانی دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده می کنند که این امر به دلیل سلب اعتماد از کیفیت آب شهری رو به افزایش است.

وی افزود: این دستگاه ها یک انشعاب به سینک ظرفشویی دارند که عملا بخشی از آب را وارد فاضلاب می کند ، بررسی ها نشان می دهد به ازای یک لیوان آب از این دستگاه پنج لیوان آب را وارد فاضلاب می کند که با شرایط کنونی منابع آبی در کشور این یک فاجعه است.

به گفته وی کیفیت بخشی از این آب که وارد فاضلاب می شود از کیفیت آب شیر نیز بالاتر است. 

صراف زاده ادامه داد: بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه تهران انجام شد یک درصد آب تهران مربوط به این دستگاه ها است که به فاضلاب تبدیل می شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی کشور می توان بازیافت آب را به عنوان راهی برای امنیت آبی پیشنهاد کرد ، همچنین تنوع بخشی به منابع آب نیز یکی دیگر از این راهکار ها است.

وی همچنین گفت: در حوزه صنعت آب زیادی مصرف می شود که پیشنهاد طرح مدار بسته آب در قالب بازیافت پساب را به این بخش ارائه می کنیم که بر این اساس صنایع باید پساب خود را تصفیه و دوباره به چرخه بازگردانند.

رییس کرسی یونسکو در بازیافت آب دانشگاه تهران گفت: میزان تولید فاضلاب ایران و ترکیه برابر است ، اما حجم بازیافت نسبت به ایران بسیار بالاتر است.

وی به مصرف آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در بخش کشاورزی سیاستی در قالب برنامه های توسعه به اجرا درآمد که در برنامه اول و دوم محور توسعه کشاورزی بود ، اما اکنون در برنامه توسعه کشور منابع آبی مد نظر است.

وی گفت: عدم تطابق نیازهای انسان امروزی با امکانات زیستی چالش های بزرگی را برای بشر ایجاد کرده است در حالی که رسیدن به توسعه پایدار نیازمند مدیریت این امکانات است.

صراف زاده ادامه داد: اکنون منابع آبی در کشور تحت فشار و استرس شدید قرار دارد و این استرس باعث شده است انسان با انواع مشکلات اجتماعی درگیر شود.

وی گفت: به اعتقاد من بحرانی که در حوزه آب وجود دارد در واقع بحران مصرف است که باید در بخش شهری، صنعتی و کشاورزی تقسیم بندی علمی برای مصرف آب انجام شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا