مدل های همکاری صحا برای حمایت از تحقیقات دانشگاهی

 دکتر علی وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صحا در نشست با معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و اعضای هیات علمی دانشکده برق وکامپیوتر و پژوهشکده لیزر که در ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، با اشاره به تاسیس صحا در سال 1375 با هدف رشد صنعت الکترونیک به عنوان پایه صنایع پیشرفته کشور گفت: با آغاز به کار دولت جدید و تقویت مالی صحا، تلاش شد صنایع موجود با هدف نفوذ فناوری در آنها تقویت شوند.

وی با بیان اینکه بر اساس تفاهم نامه همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، چند مدل و الگو حمایت از دانشگاه ها مشخص شده است، تصریح کرد: در انجام طرح‌های پژوهشی توسط صنعت با هدف افزایش سهم هزینه‌های تحقیقاتی در صنایع، صحا یک مدل 3 جانبه در حمایت از آموزش و پژوهش دنبال می کند به طوریکه چنانچه شرکتی سفارش کار تحقیقاتی خود را به گروه دانشگاهی بدهد، هزینه‌های آن به شکل تسهیلات توسط صندوق مساعدت می‌شود.

وحدت افزود: در این مدل که می توان آن را در آموزش‌های تخصصی نیز اجرا کرد، به جای کمک مستقیم به دانشگاه، از فعالان بخش خصوصی که با هدف ایجاد ارتباط صنعت با دانشگاه حمایت می‌شود.

وی با بیان اینکه حمایت از تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی و مرجع یکی از مدل‌های حمایتی صحا از دانشگاه است، خاطرنشان کرد: در این مدل اگر شرکت‌هایی با هدف ارائه خدمات آزمایشگاهی به دانشگاهیان در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر شوند، هزینه تجهیز این آزمایشگاه توسط صحا به شکل تسهیلات ارائه می‌شود. در این مدل با شکل‌گیری این گونه شرکت‌ها، نیاز صنایع مختلف به خدمات آزمایشگاهی تخصصی نیز رفع می شود.

مدیرعامل صحا با اشاره به حمایت صندوق از شرکت‌های نوپا و فناور پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه‌ها گفت: از شرکت‌های کوچک با هدف توسعه محصول و رشد و تبدیل شدن به شرکت هایی بزرگتر حمایت می شود. همچنین می توان از شرکت‌های بزرگتر نیز  به شکل لیزینگ با هدف توسعه تولید محصول تسهیلات ارائه کرد.

وی با بیان اینکه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) جزء معدود نهادهای حمایت‌کننده از نرم افزار در کشور است، گفت: صحا در بحث نرم افزار دارای بدنه کارشناسی بسیار خوب است و طرح‌های نرم افزاری به عنوان یکی از اولویت‌های صندوق پس از ارزیابی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

همچنین در این نشست دکتر رضا مسعودی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی طی سخنانی با بیان اینکه ظرفیت همکاری خوبی با صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) وجود دارد، گفت: پتانسیل‌های خوبی در دانشگاه شهید بهشتی وجود دارد که با حمایت‌های جدی می توان اثرات آن در صنایع مختلف و حتی زندگی مردم مشاهده کرد به طوریکه پژوهشکده لیزر دانشگاه حتی در منطقه حرف های تازه ای برای گفتن دارد.

وی اظهار امیدواری کردکه بتوان با ارائه چندین طرح از سوی اساتید و شرکت‌های مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی از خدمات و تسهیلات صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک بهره مند شد.

بر اساس این گزارش، در این نشست دکتر حمیدرضا مهدیانی، مدیر پشتیبانی پژوهشی و فناوری و دكتر داود غرویان، مدیر ارتباط با صنعت و جامعه، نوآوری و رشد واحد های فناوری و مدیران و کارشناسان صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک هم حضور داشتند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا