کنفرانس ژنتیک گیاهی و فناوری‌های تولید برگزار شد

ژنتیک و اصلاح نباتات از طریق توسعه گونه‌های جدید با بازده بالاتر، ایجاد مقاومت در برابر آفات، بیماری‌ها و خشکسالی، تطبیق‌پذیری بهتر با محیط و شرایط مختلف رشد، از عوامل مهم در تأمین امنیت غذایی جهان محسوب می‌شوند.

پیشرفت‌های اخیر در بخش ژنتیک و ژنومیک، زیست شناسی مولکولی، تعیین توالی دی‌ان‌ای، امکان بررسی دقیق‌تر تنوع ژنتیکی را فراهم و روند اصلاح نباتات را سریعتر و ارزان‌تر کرده است.

ژنتیک گیاهی و تغییرپذیری طبیعی، ژنتیک، اصلاح نژاد و پرورش صفات جدید، مدلسازی و شبیه سازی ژنتیک گیاهی و کشت، نقشه برداری از ژن‌های گیاهان، نشانگرهای مولکولی، اصلاح نباتات مولکولی، فنوتیپ گیاه، فناوری‌های درحال ظهور برای پرورش گیاهان، مهمترین محورهای این کنفرانس را تشکیل می‌دادند.

چو چنگ سای از چین، بردلی تیل از اتریش، یوخن کوملن از آلمان، روبرتو توبروزا از ایتالیا، آلیسون بنتلی از انگلیس و جسی پولند از آمریکا، از جمله مهمترین سخنرانان دومین کنفرانس ژنتیک گیاهی و فناوری‌های تولید بودند.

بالغ بر 350 پژوهشگر، متخصص و کارشناس از کشورهای آمریکا، آلمان، اتریش، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، بلژیک، چین، ژاپن، سوئد، فرانسه، کره جنوبی، لهستان و هلند در این کنفرانس دو روزه شرکت کردند.

در مجموع 40 مقاله و پوستر در 7 بخش اصلی کنفرانس شامل: هاپلوئیدی و پلی پلوئیدی، هدف قرار دادن ژن و جهش‌زایی، ژنتیک گیاهی و اصلاح نباتات، انتخاب ژنومی و اصلاح مولکولی، نقشه برداری مولکولی، نشانگرهای مولکولی و انتخاب با کمک نشانگر، ژنتیک- اصلاح نژاد و پرورش صفات مفید، ارائه شدند.

 

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا