نگرانی نسبت به شیوع ویروس زیکا در قاره آمریکا

سازمان بهداشت جهانی با انتشار بیانیه ای نسبت به شیوع قریب الوقوع ویروس بسیار خطرناک 'زیکا' در قاره آمریکا، به جز کشورهای کانادا و شیلی، هشدار داد. این ویروس که توسط پشه آئدس منتقل می شود، به بروز ضایعات مغزی جدی منجر خواهد شد. 
زنان بارداری که به این ویروس آلوده شوند، فرزندانی مبتلا به 'میکروسفالی' به دنیا خواهند آورد؛ کودکانی که مغزشان به طور چشمگیری از اندازه معمول کوچکتر است. 
در بیانیه سازمان بهداشت جهانی آمده که تاکنون 3893 کودک مظنون به ابتلا به میکروسفالی در برزیل یافته اند. این تعداد مبتلا به میکروسفالی، نسبت به همه پنج سال گذشته 30 برابر بیشتر بوده و نشانگر جهشی نگران کننده در گسترش این ویروس است. 
ویروس زیکا برای اولین بار در سال 1947 در بدن یک میمون در حوالی جنگل زیکا در نزدیکی دریاچه ویکتوریا در آنگولا کشف شد. ابتلا به این ویروس بیش از هرجای دیگر دنیا، در نقاطی از آفریقا و جنوب شرق آسیا دیده شده است. 
به گزارش ایرنا از دویچه وله، پژوهشگران می گویند که این ویروس به احتمال زیاد در حال تکامل است و اگر شیوع آن تا ماه اوت 2016 که زمان برگزاری المپیک در برزیل است متوقف نشود، زنان باردار باید از برزیل دور بمانند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا