نقش آلودگی هوا در بیماری ام‌اس

یافته‌های این تیم  در مقاله‌ای تحت عنوان Air pollution and children: Neural and tight junction antibodies and combustion metals, the role of barrier breakdown and brain immunity in neurodegeneration به صورت آنلان به چاپ رسیده و از این آدرس قابل در یافت است.

http://iospress.metapress.com/content/xx6582688105j48h/

آنها دریافتند هنگامی که ذرات معلق هوا و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها نظیر فلزات استنشاق یا بلعیده می‌شوند، از طریق موانع آسیب دیده تنفسی، دستگاه گوارش و موانع خونی مغزی عبور کرده و باعث آسیب های پایدار شوند.تیم تحقیقاتی نمونه 58 سرم خونی و مایع نخاعی مغزی از گروه کنترل که در مناطق با آلودگی پائین زندگی می‌کنند تهیه کرده و آنها را از نظر سن، جنس، وضعیت اجتماعی، وضع تحصیلات و سطح تحصیلات و در‌آمد 81 کودک که در مکزیکوسیتی زندگی می‌کنند، مطابقت دادند. نتیجه نشان داد کودکانی که در مکزیکوسیتی زندگی می‌کنند، در سرم خون و مایع مغزی نخاعی‌شان مقادیر بالاتر اتوآنتی‌بادی‌های یافتند بر علیه یکی از اتصالات کلیدی سلولی و پروتئین‌های عصبی یافتند که با فلزات متصاعد شده از اگزوز ماشین‌ها در ارتباط بود.« ما از خودمان پرسیدیم که چرا بدن کودکانی که از تظر پزشکی سالم بودند شروع به ساختن اتوآنتی‌بادی بر علیه ترکیبات مغزی خودشان کرده است.» این را کالدرون می‌گوید. بررسی بیتشر نشان داد این آسیب باعث دور نگاه داشتن آنتی‌ژن‌ها و سموم عصبی از مغز می شود. اتوآنتی‌بادی‌یک آنتی‌بادی است که توسط سیستم ایمنی بدن ساخته می‌شود وعلیه یکی و یا چند مورد از پروتئین‌های خودی بدن کار می‌کند. بیماری‌های خودایمنی، مانند لوپوس اریترماتوز به علت اتوآنتی‌بادی‌ها ایجاد می‌شوند. اتوآنتی‌بادی مغز در بدن افرادی دیده می‌شود که دارای بیماری‌های التهابی خود ایمنی دستگاه عصبی مانند ام‌اس هستند.

کالدرون می‌گوی این مسئله به یک دلیل بسیار مهم و حیاتی است. شکسته شدن سد‌هاس خونی- مغزی و حضور اتوآنتی‌بادی‌های که با پرتئین‌های موثر در التهابات عصبی مرتبط است پرسشی در باره نقش آلودگی هوا در افزایش 400 درصدی بیماری ام‌اس در شهر مکزیکو سیتی ایجاد می‌کند. این مسئله نقش این آنتی‌بادی‌ها را در تشخیص این بیماری و دیگر مسائل مغز و اعصاب بالا می‌برد.

کالدرن می‌گوید برای تعیین وجود یک رابطه بین کاهش توانایی شناختی و تغییرات MRI مشاهده شده در کودکان این شهر که قبلا گزارش شده و یافته‌های آن‌ها مطالعات طولانی‌تری لازم است. با این حال مسلم است که این کودکان از نوعی اختلال در سیستم ایمنی رنج می‌برند. مسئله دیگر هم این است که شکسته شدن این سد‌های مغزی نه تنها راه را برای ورود سموم عصبی باز می‌کند بلکه راه مناسبی برای ورود ویروس‌های و باکتری‌ها هم به شمار می‌رود. این مطالعه یکی از چندین مطالعه‌ای است که در چند سال گذشته به نقش موثر آلودگی هوا در افزایش بیماری ام‌اس در کلان شهر‌ها می پردازد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا