نیازمندی خراسان جنوبی به زیرساخت‌های مناسب هوایی و زمینی

محمد رضا دوستی در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: وجود بیش از 170 شرکت دانشبنیان و هسته فناور در زمینههای مختلف مهندسی IT و الکترونیک، گیاهان دارویی، معدن و انرژی‌های نو می‌تواند آینده روشنی را در توسعه علمی و فنی خراسان جنوبی رقم زند و فرصت‌های اشتغال مناسبی را برای جویندگان کار با تحصیلات عالی ایجاد کند.

وی افزود: هرچند هم اکنون اغلب شرکت های ما قابلیت انجام کار صادراتی را دارند اما تاکنون تنها 12 شرکت ما توانسته اند محصول هایشان را به بازارهای جهانی عرضه کنند.

وی اظهار کرد: ما  هم اکنون در حوزه مکانیک، مکاترونیک نیز توانایی های خوبی داریم اما با توجه به رقابت های بازار بهتر است بنابر ظرفیت‌های نسبی استان و کشورمان فعالیت کنیم. ما قصد داریم فعالیت هایمان را در دو حوزه گیاهان دارویی و فناوری نرم افزار و ITافزایش دهیم.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ادامه داد: هم اکنون وزارت علوم و تحقیقات و فناوری 7 درگاه صادراتی در کشور معرفی کرده که هرکدام از پارک ها بتوانند با تعدادی از کشورها ارتباط برقرار کنند. حوزه فعالیت پارک علم و فناوری خراسان جنوبی منطقه افغانستان و پاکستان است.

وی تصریح کرد: ما در این راستا هم اکنون مذاکراتی با سفیر، کنسول و رایزن اقتصادی پاکستان انجام داده ایم. انشاء الله به زودی نمایشگاه مشترکی بین ایران و پاکستان برای عرضه محصول های دانش بنیان کل کشور برپا می شود؛ پیش بینی می شود چنانچه شرایط امنیتی و فصلی مناسب باشد این نمایشگاه سال آینده با همکاری پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان در منطقه آزاد چابهار برپا شود تا تجار بزرگ پاکستانی در این نمایشگاه حضور یابند و میزان صادرات محصول های دانش بنیان ما به این کشور افزایش یابد و برخی از نیازمندی کشور ما نیز از حوزه محصول های پاکستان برطرف شود.

دوستی در پاسخ به رقم صادراتی سال گذشته این پارک علم و فناوری گفت: متاسفانه هنوز جو فرهنگی حاکم بر اقتصاد ما، اطلاع گریزی است از اینرو مدیران شرکت ها اطلاع درستی از رقم صادراتی‌شان ارایه نمی دهند. این افراد بنابر سابقه قدیمی به دلیل ترس دادن بیمه و مالیات و گرفتاری‌های پس از آن  و… از دادن اطلاعات درست طفره می روند بنابراین در این فضا گرفتن آمار کار سختی است.

 وی بیان کرد: ما با چنین جوی موفق شدیم از سال گذشته تا نیمه نخست امسال رقم صادراتی 2 میلیون دلار از  فروش حوزه محصول های دانش بنیان و غیر دانش بنیان به خود اختصاص دهیم اما از آنجایی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  در اعلام آمار بسیار سختگیرانه عمل می کند و باید رقم صادراتی بر مبنای دانش بنیان بودن شرکت ها ذکر شود ما تاکنون حدود  500 هزار دلار از فروش محصول های دانش بنیان مان صادرات داشتیم.

وی یاد آور شد: پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نوپاست و شرکت های آن هنوز وارد بازار نشده اند. این رقم صادرات برای چنین پارک محرومی بسیار مطلوب است و ما انتظار زیادی از این شرکت ها نداریم؛ چنانچه شرکت های این پارک از نوپا بودن به تولیدی و پس از آن به صنعتی تبدیل شوند، افزایش چشمگیری در صادرات خواهیم داشت.

دوستی افزود: متاسفانه هم اکنون زیرساخت های استان خراسان جنوبی اصلا قابل مقایسه با سایر استان ها نیست. این منطقه در حدود 1600 کیلومتر با مرکز فاصله دارد و تنها راه ارتباطی اش اتوبوس و جاده زمینی نامطلوب است. همچنین شاید در هفته فقط 7 پرواز از فرودگاه آنهم با شرایط مناسب جوی وجود داشته باشد بنابراین گاهی تهیه بلیط  بسیار سخت است. هزینه باربری نیز با انتقال زمینی بسیار سنگین است. این استان به شدت نیاز به خطوط راه آهن دارد. با تمام این شرایط ما توانسته ایم با همت مردم و کمک دولت به جایگاه کنونی مان برسیم.

وی تاکید کرد: هم اکنون بیش از 130 شرکت ما در مراکز رشدی واقع شده اند. این شرکت ها 3 سال فرصت دارند تا محصول‌هایشان را تولید و به بازار عرضه کنند. ما تا آن زمان باید صبور باشیم. تنها 23 شرکت ما در پارک علم و فناوری  مستقرند و  با تمام این مشکل ها توانسته اند محصول هایشان را به بازار عرضه کنند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در پایان گفت: ما به امید خدا  به زودی شاهد شکوفایی بحث دانش بنیان در استان خودمان خواهیم بود . قرار است به زودی تعداد شرکت های مستقر در پارک مان از23 به 40 عدد افزایش یابد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا