توسعه صنعت گردشگری یکی از محورهای برنامه ششم توسعه است

این نشست با حضور دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو(ریاست انجمن گردشگری ایران)،دکتر رضا معصومی راد (رئیس امور فرهنگی ،گردشگری و ورزش سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور)،دکتر محمدرضا رضوانی، دکتر علی رحیم پور و دکتر غلامحیدر ابراهیم بایسلامی (اعضای هیئت مدیره انجمن گردشگری ) برگزار شد.

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو در ابتدای این نشست درخصوص برنامه ششم  توسعه و گردشگری ایران گفت: انجمن گردشگری ایران به عنوان تنها نهاد رسمی و NGOعلمی در حوزه گردشگری کار می‌کند .

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران تاکید کرد: حدود 5سال است که از عمر این انجمن می گذرد و همیشه سعی شده تا گردشگری را به عنوان محور توسعه کشور در جایگاه خودش ترویج کند.

وی افزود: خوشبختانه گردشگری امروز از توسعه علمی برخوردار است و کمتر دانشگاهی را شاهد هستیم که رشته گردشکری  در آن نباشد و میتوان گفت علاوه بر گروه های گردشگری دانشکده های گردشگری فعالیت های خوبی را انجام می‌دهند.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: امروزه گردشگری یک رشته علمی است و باید شاهد توسعه صنعت گردشگری در کشور باشیم.تاجایی که مقام معظم رهبری تاکید کردند که گردشگری محور توسعه صنعتی است .بنابراین این مهم را باید در دستورکار خود قرار دهیم .

ایمانی افزود: گردشگری امروز به چند دلیل مورد توجه است .یکی از این دلایل دیدگاه های مقام عالی رتبه کشور است.موضوع دیگر شرایط اقتصادی است .درواقع تا به امروز درآمد کشور تک محصولی بود و به نفت وابسته بودیم.اما امروز که در چنین شرایط اقتصادی و نفتی قرار داریم ،گردشگری به راحتی می‌تواند یکی از درآمد های جایگزین باشد.

وی درادامه گفت: موضوع دیگر شرایط سیاسی ایران است که این منطقه را بهترین موقعیت برای جذب گردشگر کرده است.ایران در منطقه در حال حاضرامن ترین کشور است و از این نظر با افزایش تقاضای گردشگر ورودی به کشور رو به رو

 

 

هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که تا یکسال آینده به دلیل افزایش تقاضا با مشکل کمبود تخت هتل نیز مواجه‌ایم..

ایمانی افزود: خوشبختانه تصویری که از گردشگری در ذهن های به نام ول‌انگاری بوده به مرور از بین رفته است و در حال حاضر شاهد توسعه خوبی در حوزه گردشگری هستیم.به همین مناسبت دانشگاه علم و فرهنگ کنفرانس بین المللی  گردشگری و معنویت را تا 3 ماه آینده برگزار می‌کند.

ریئس انجمن علمی گردشگری ایران با تاکید بر نقش رسانه ها عنوان کرد: یکی از راهکارهای توسعه گردشگری شناساندن و معرفی جاذبه‌های گردشگری به عنوان داشته‌های فرهنگی به کشورهای دیگر است، رسانه‌های جمعی اعم از مکتوب و غیر مکتوب در حوزه معرفی آثار به نحو مطلوب نقش مهمی دارند و در دنیای امروز که بازاریابی و تبلیغات از عناصر مهم صنعت گردشگری محسوب می‌شود، تاثیر بسزایی دارند.

 

برای توسعه گردشگری در برنامه ششم توسعه نیازمند انجمن های علمی هستیم

در ادامه این نشست دکتر رضا معصومی راد ، رئیس امور فرهنگی ،گردشگری و ورزش سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در خصوص تدوین فرآیند برنامه های گردشگری در برنامه ششم توسعه گفت:‌در فرآیند تدوین این برنامه سعی کردیم تا از انجمن های علمی و صاحبنظران دانشگاه ها به دلیل اینکه مطالعات صورت گرفته سرمایه های ماهستند،استفاده کنیم.

رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: توسعه صنعت گردشگری یکی از محورهای برنامه ششم توسعه است که برای اولین بار در جهت گیری های توسعه کشور قرار گرفته است.

وی افزود: سالانه 5 میلیون گردشگر خارجی وارد ایران می شود که در برنامه ششم توسعه این میزان باید به 25 میلیون نفر افزایش یابد .همچنین گفتنی است سهم ایران از گردش مالی هزار و 400 میلیارد دلاری گردشگران خارجی در سال 2014 ، تنها 7 و نیم میلیارد دلار بوده است که باید با توسعه صنعت گردشگری این میزان به 5 برابر افزایش یابد .

معصومی راد تاکید کرد: بیش از 50 کشور دنیا امروز صنعت گردشگری را در اولویت برنامه های توسعه خود قرار داده اند و ایران هم باید برای صنعت سود آور گردشگری ، ظرفیت هتل‌ها ، رستورانها و کمپهای گردشگری را افزایش دهد .

 

 

 

رئیس امور فرهنگی ،گردشگری و ورزش سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور عنوان کرد: امروز برای توسعه صنعت گردشگری و زیرساخت‌های این صنعت نیاز به 400هزار میلیارد تومان پول است که باتوجه به این کمبود بودجه، مجبوریم اولویت‌هایمان را دسته بندی کنیم و از سرمایه گذاری بخش های دیگر کمک بگیریم.

وی افزود: استفاده از قابلیت‌های فرهنگی و تاریخی کشور در افزایش توریست و نزدیک‌شدن به رقم پنج برابری که از اهداف برنامه ششم توسعه است، نقش زیادی داشته و سرمایه‌گذاری در این زمینه بازده مطلوبی خواهد داشت.

 در ادامه نیز اعضای هیئت مدیره انجمن توضیحاتی مرتبط با موضوع جلسه ارائه دادند و درپایان این نشست دانشجویان و اساتید حوزه گردشگری و رسانه ها سوالات و موضوعات خود را مطرح و به گفت و گو پرداختند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا