تشخیص احساسات با بررسی واکنش مغز به موسیقی

در پژوهشی که به تازگی توسط متخصصان ایرانی انجام شده است، شبكه های موثر مغزی مرتبط با احساسات شادی و غم در حین گوش كردن به موسیقی مورد مطالعه قرار گرفته اند. در همین راستا نیز الگوی ارتباط بین نواحی مختلف كانال های EEG با استفاده از مدل سازی خود بازگشتی چند متغیره و كوهرنس جهت دار جزئی درحالی كه داوطلبان به موسیقی گوش فرا داده اند استخراج شدند.

در این پژوهش ها از موسیقی كلاسیك و سنتی ایرانی به عنوان محرك استفاده شد. داوطلبان در حین گوش دادن به موسیقی با استفاده از یك نرم افزار، قطعه مورد نظر را از لحاظ محتوای احساسی مورد مطالعه قرار دادند. از نتایج این ارزیابی برای طبقه بندی قطعات استفاده شد. ماتریس های ارتباط متناظر، تفاوت هایی را در حین گوش دادن به قطعات شاد و غمگین نشان دادند.

 هم چنین پارامترهای ارتباط كه از بخش های مشخصی از ماتریس های متناظر استخراج شده بودند، هم بستگی معناداری را با ارزیابی شخصی افراد از محتوای احساسی قطعات، دارا بودند. میزان جاذبه گزارش شده توسط افراد در حین گوش كردن به قطعات شاد، با اندیس های ورودی به كانال های به خصوص ناحیه فرنتال، همبستگی مثبتی نشان می داد.

در نقطه مقابل این مسئله در مورد قطعات غمگین برعكس بود (مقادیر همبستگی منفی بودند). درنهایت با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد می توان از اندیس های مربوط به ارتباط نواحی مختلف جهت شناسایی درك احساسی افراد از موسیقی استفاده كرد.

منبع: فاطمه حسن زاده، سحر مقیمی، علی مقیمی، حسین شهابی، 1394،  بررسی الكتروانسفالوگرام شبكه موثر مغز انسان در حین گوش دادن به موسیقی به منظور تشخیص احساسات. فصلنامه پردازش علائم و داده ها ، سال دوازدهم، شماره 2 (پیاپی 24).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا