بازنگری در برنامه های مدیریتی برای کاهش اثرات کم آبی

با وجود آنکه تغییرات اقلیمی و نیز خشکسالی های پیاپی در طی سال های گذشته به کاهش 10 درصدی میزان بارش و 25 درصدی حجم رواناب‌های کشور منجر شده است، اما نقش مشکلات مدیریتی را در بحث بحران آب نمی توان نادیده گرفت. تا آنجاکه برخی سیاست های غیراصولی در این زمینه، معضلاتی به وجود آورده که اثرات آن هم اینک در حال بروز و ظهور است.

یکی از سیاست هایی که در دهه های اخیر به صورت گسترده در دستور کار مسوولان وزارت نیرو قرار گرفت، توسعه سدسازی برای مهار آب های سطحی بود. سیاستی که گاه بدون مطالعه کافی و در نظر گرفتن پیامدهای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی همراه بود و به وقوع ناهنجاری هایی چون خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها و نیز اثرات سو بر بخش کشاورزی انجامید. هرچند در دوره جدید، مسوولان وزارت نیرو اعلام کرده اند که در سیاست سدسازی بازنگری اساسی کرده اند اما هنوز هم تاثیر سیاست های نادرست گذشته به خوبی احساس می شود.  

ناصر صالحی نسب؛ عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: در حال حاضر بحث آب یکی از معضلات کشور است و چالش های زیادی در بخش های مختلف اعم از آب شرب، صنعت و کشاورزی برای کشور به وجود آورده است. به نظر می رسد علاوه بر تغییرات اقلیمی و پیش بینی خشکسالی برای سرزمین ما، بحث مسایل مدیریتی و عدم همدلی و هماهنگی در کاهش اثرات سو کم آبی، این بحران را تشدید کرده است. متاسفانه سومدیریت در دستگاه های متولی از سال ها پیش وجود داشته است و در کل کشور و در سطح استان های مختلف مشکلاتی به وجود آورده است.

وی افزود: قاعدتا می بایست وزارت نیرو در جهت بهره وری بیشتر از منابع آب برنامه ریزی های لازم را انجام دهد و وزارت جهاد کشاورزی هم با توسعه سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی در این راستا حرکت کند. اگرچه این موضوع به زمان زیادی نیاز دارد اما لازم است که دستگاه های اجرایی ذی ربط یک عزم ملی داشته باشند و اثرات کم آبی را به حداقل برسانند.

صالحی نسب با انتقاد از سیاست سدسازی مفرط در سال های گذشته، خاطرنشان کرد: متاسفانه در بحث تامین حقابه ها و اولویت بندی ها اقدامات لازم انجام نگرفته است. صدای کشاورزان بلند است که کم آبی وجود دارد اما وزارت نیرو با سدسازی، مجوز توسعه سطوح زیرکشت را می دهد. سدسازی مفرط، غیرکارشناسی و بدون مطالعه که در طی سال های گذشته انجام شده، مشکلات زیادی در استان ها به وجود آورده است. سد تنگاب در استان فارس یا تغییر مسیر و انتقال آب از سرشاخه های کارون در استان خوزستان و نیز سدسازی مفرط در رودخانه کرخه از جمله مواردی است که اثرات سو بر بخش کشاورزی به جا گذاشته است و طبیعت موجود را تغییر داده است. بازنگری در برنامه های مدیریتی و همدلی دستگاه های اجرایی باعث کاهش اثرات کم آبی می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: اعتبارات منابع آبی در سال 93 نسبت به سال 92 افزایش قابل ملاحظه ای یافت اما تخصیص در حد 53 درصد بود. انتظار ما این است که پس از توافق هسته ای و بازگشایی اقتصادی در کشور، تخصیص های امسال نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کند و انشاالله تخصیص به بحث آب هم در اولویت قرار بگیرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا