گزارش تصویری از بلندترین توده آتشفشانی جهان

سینا پرس :  در فاصله بیست کیلومتری جزیره لرد هاوو  در آب های  بین استرالیا و نیوزلند واقع در اقیانوس آرام ؛ یک جزیره سنگی مخروطی شکل وجود دارد که به Ball's Pyramid  شهرت داشته و دقیقا مانند یک هرم سنگی است که از میانه اقیانوس بیرون آمده است . این نام ترکیبی از نام کاشف اولیه این قله Ball و شکل ظاهری هرم مانند آن "  Pyramid"  است .  این زائده سنگی مساحتی بالغ بر  110 متر داشته و   562 متر ارتفاع و 300 متر درازا دارد .

در حقیقت این جزیره صخره ای یا هرم موسوم به Ball's Pyramid  بقایای گدازه های آتشفشانی است که در زمان های خیلی دور یعنی در حدود هفت میلیون سال پیش  از دریا سر بر آورده و به مرور زمان بر اثر فرسایش موج ها و باد و باران به شکل امروزی خود تبدیل شده است .

به گفته کارشناسان ، این هرم سنگی طبیعی؛  راس قله کوهی آذرین است که بخش اصلی آن در زیر اقیانوس واقع شده و قله آن تشکیل جزیره ای به شکل هرم را داده است ، جزیره ای که تقریبا خالی از حیات و پوشش گیاهی بوده و به تنهایی در میان اقیانوس سربرافراشته است . این هرم دریایی علاوه  بر فرم و شکل خاص خود به دلیل اینکه بلندترین توده آتشفشانی شناخته شده در جهان نیز هست دارای شهرت زیادی بوده و  پژهشگران زیادی از اقصی نقاط دنیا برای بررسی و مشاهده این توده آتشفشانی  به اقیانوس آرام سفر کنند .  البته نزدیک شدن به این جزیره چندان هم کار راحتی نیست زیرا در اطراف آن تعدادی زیادی صخره های نوک تیز و آذرین در زیر آب وجود دارد که خطر برخورد کشتی ها و آسیب دیدن بدنه آن ها در حین نزدیک شدن به این قله را بسیار بالا می برد .

نامگذاری این عارضه طبیعی به نام Ball's Pyramid  در سال 1788 و همزمان با کشف شدن این منطقه توسط ستوان هنری لیگبردبال صورت گرفت و نخستین پژوهشگری که به این جزیره  پا گذاشته و آن را بررسی کرد ، زمین شناسی آمریکایی به نام هنری ویکینسون بود که در سال 1882 به این محل آمد ولی وی نتوانست به راس قله صعود کند . کم کم شهرت این جزیره غیر عادی در سطح دنیا گسترده شده و آوازه آن در روزنامه های آن زمان پیچیده و بحث های زیادی در محافل علمی در این مورد صورت گرفت و همین موضوع بهانه ای شد تا اعضای کلوپ صخره نوردی سیدنی تصمیم به فتح این قله بگیرند . تصمیمی که نهایتا در 14 فوریه سال 1965 به آن جامه عمل پوشانده شده و برای نخستین بار پای یک انسان به  راس این  قله هفت میلیون ساله رسید .  البته این صعود کار آسانی نبوده و اعضای گروه پس از تمرین های طاقت فرسا و به همرا داشتن تجهیزات حرفه ای قادر به انجام این مهم شدند . در ابتدا تصور می شد این جزیره سنگی هفت میلیون ساله به کلی خالی از سکنه باشد ولی تحقیقات بعدی نشان داد که در اطراف قله این جزیره گونه هایی منحصر به فرد از حشرات زندگی می کنند . این موضوع موجب حیرت و شگفتی دانشمندان شد زیرا از نزدیکترین خشکی تا این محل چیزی در حدود بیست کیلومتر فاصله وجود داشت و کسی نمی داند که این حشرات به چه دلیل و در چه زمانی این فاصله را طی کرده و به این خشکی بدون گیاه آمده اند .