ابتکار: رویه های نادرست گذشته را در خصوص آب تکرار نکنیم

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در همایش ' ایست! آب نیست' با استقبال از جریان سازی مثبت اجتماعی پیرامون مصرف آب توسط وزارت آموزش و پرورش، ابراز امیدواری کرد این جریان سازی به صورت مستمر و در لایه های وسیع تر با هدف حفظ منابع آبی و جلوگیری از تخریب و آلودگی آب در کشور ادامه یابد.

ابتکار ضمن اشاره به شرایط دشوار و شکننده ای که ایران را در حوزه آبی درگیر کرده است، گفت: بیان این واقعیت که کشور به لحاظ وضعیت بارندگی، منابع طبیعی، محیط زیست، تالاب ها، آب های زیرزمینی و زیست بوم وضعیت مناسبی ندارد و تحت فشار مضاعف قرار دارد، می تواند منجر به تغییر رویه ها و اصلاح الگوی مصرف در جامعه شود.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت تغییر رویه از سطح دولت تا عموم مردم، تصریح کرد: نباید رویه های نادرست گذشته در خصوص آب را تکرار کنیم تا بتوانیم شرایط دشوار را به گونه ای پشت سر بگذاریم که به حیات جامعه و رشد و توسعه اقتصادی، کشاورزی و صنعتی کشور لطمه جدی وارد نشود.

رییس سازمان محیط زیست ضمن اشاره به مباحث تغییر اقلیم و گرمایش زمین، گفت:بحث گرم شدن زمین یک پدیده قطعی تلقی می شود و دنیا در حال برنامه ریزی جدید در این خصوص است و احتمال اینکه در سال میلادی جاری توافقی جهانی برای جلوگیری از روند گرم شدن زمین صورت گیرد بسیار جدی است از این رو ایران نیز در همراهی با جامعه جهانی باید در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اقدام کند.

وی افزود: این توافق در موضوعات جلوگیری از ایجاد گازهای گلخانه ای، انطباق شرایط جدید در جهت اقتصاد کم کربن و مدیریت صحیح منابع آب، رویکردهای خوبی را دنبال می کند.

ابتکار با بیان اینکه دولت در جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای، اقتصاد کم کربن و مدیریت صحیح منابع آب رویکرد خوبی را اتخاذ کرده و دنبال می کند، ابراز امیدواری کرد: جریان سازی اجتماعی مثبت در این حوزه ها که بخش عظیم آن می تواند با کارهای فرهنگی و توسط وزارت آموزش و پرورش منتقل شود منجر به همراهی مردم با دولت شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید از طبیعت به درستی حفاظت کنیم تا بتوانیم از آبی که در اختیار ما قرار می گیرد بهینه استفاده کنیم، گفت: بحث حفاظت از آب یعنی جلوگیری از تولید بیش از حد زباله، جلوگیری از انتشار و توزیع آلودگی هایی مانند فاضلاب و پساب های صنعتی که هر شهروندی در این رابطه باید نقش خود را ایفا کند.

معاون رییس جمهوری افزود: آگاهی دانش آموزان از چرخه آب و اهمیت حفظ تالاب ها، آب های زیرزمینی، رودخانه ها و تمام منابع آبی کشور می تواند تاثیری عظیم در فرهنگ سازی این حوزه داشته باشد. 

ابتکار با اعلام آمادگی سازمان حفاظت محیط زیست برای همکاری با وزارتخانه های آموزش و پرورش و نیرو در قالب کمیته دایمی آب، گفت: خوشبختانه تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش نیز می تواند پایه خوبی برای این همکاری ها به ویژه در موضوع آب باشد. 

ابتکار با اشاره به اینکه باید از رودخانه ها و تالاب ها به درستی حفاظت کنیم تا آب در اختیار ما قرار گیرد، افزود: توجه به این نکات در بحث مصرف آب بسیار اهمیت دارد همچنین سازمان محیط زیست آمادگی کامل دارد تا در کنار وزارت آموزش و پرورش برای تدوین مفاهیم و محتوای آموزشی در موضوعات خاص مربوط به آب و محیط زیست همکاری کند.

همایش ' ایست! آب نیست' امروز – یکشنبه – با حضور علی اصغر فانی رئیس آموزش و پرورش، حمید چیت چیان وزیر نیرو، معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و جمعی از دانش آموزان و فرهنگیان شهر تهران در تالار فرهنگ برگزار شد.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا