بررسی تاثیر گرمایش زمین بر زندگی حلزون های دریایی

سینا پرس : تغییرات آب و هوایی ممکن است که با اسیدی شدن اقیانوس ها باعث  از بین رفتن مرجان ها  و تغییر مسیر و تغییرمحدوده زندگی و حرکت دلفین ها شود  اما همین مساله می تواند برای برخی از گونه های جانوری اقیانوس ها سودمند باشد  .

به عنوان مثال ، گرم شدن دمای اقیانوس ها در سواحل شمال کالیفرنیا ، باعث افزایش جمعیت جانورانی صورتی رنگ و کند به نام حلزون های دریایی در امتداد خط ساحلی مرکزی و شمالی کالیفرنیا شده است .

در همین رابطه ، پژوهشگرانی از آکادمی علوم کالیفرنیا ، دانشگاه سانتا باربارا (Santa Barbara)، دانشگاه سن دیگو و آزمایشگاه دریایی Bodega گزارش داده اند که  حلزون های دریایی صورتی Hopkins Rose nudibranch (Okenia rosacea) بیشتر در آب های بخش بیرون از سواحل جنوبی کالیفرنیا دیده می شدند در حالی که تراکم آنها در این منطقه به ده ها حلزون در هر متر مربع  در سان لوئیس اوبیسپو (San Luis Obispo) ، کالیفرنیا تا منطقه Humboldt در شمال ، رسیده است .

قابل توجه است که این پدیده توسط گروهی از محققان در سال 2011 مطرح شده است . آنها در مقاله ای علمی که در مجله Limnology and Oceanography به چاپ رسیده بود ،  نتایج تغییرات آب و هوایی را بر موجودات آب های شیرین و جانوران اقیانوس ها پیش بینی کرده بودند . طیف تغییر در جمعیت این حلزون های دریایی و حرکت آنها با توجه به گرمای آب ها و جریان های اقیانوسی شمال و افزایش ضعف این جریان ها افزایش پیدا کرده چرا که سردی آب و مواد مغذی زیاد در آن این موجودات را تحت فشار قرار می داده است .

علاوه بر بحث اسیدی شدن دریاها  و تغییرات آب و هوائی ، وجود یک نوع معدن زغال سنگ زرد با توجه درجه حرات آب اقیانوس ، باعث ازدحام حلزون های دریایی صورتی در این مناطق شده است . این موجودات بسیار سریع رشد می کنند و از طول عمر فقط یک سال برخوردار هستند و بیشتر آنها در نوار باریکی از کف اقیانوس به سر می برند .

قابل توجه است که افزایش و گسترش حلزون های دریایی صورتی باعث شده است تا اضافه شدن و ترکیب برخی از رنگ های عجیب در آب های شمالی به وجود آید که به اعتقاد دانشمندان نشانه خوبی برای طبیعت این منطقه و اکوسیستم دریائی آن نخواهد بود .

Terry Gosliner  متصدی آکادمی جانورشناسی بی مهرگان و زمین شناسی ، در این رابطه  توضیح می دهد : شرایط آب و هوایی فعلی زمین و تاثیر آن بر روی برخی از موجودات بی مهره مورد علاقه من است اما ما نباید این مساله را چشم پوشی کنیم که با گرم شدن آب اقیانوس ها و دریاها ، حیات جانوران دریایی به خطر افتاده است و باعث کم شدن غذای پرندگان دریایی نیز می شود و در واقع عوارض ناشی از این تغییرات آب و هوایی بر همه اکوسیستم دریایی وارد خواهد شد . زندگی دریایی منحصر به فرد کالیفرنیا همیشه نمی تواند خود را با بی ثباتی زیاد وفق دهد .

علاوه بر این او هشدار داد که اختلالات زیست محیطی مکرر می تواند انقراض برخی از جانوران دریایی را در پی داشته باشد . قابل ذکر است که توضیحات تکمیلی و مفصل این پژوهشگر ، در وب سایت آکادمی جانورشناسی بی مهرگان و زمین شناسی منتشر شده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا