فراسوی زیبایی؛ لنزهای چشمی طبی از پیشگیری تا کنترل بیماری

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی newhealth محققان دانشگاه آستون انگلیس برخی از ویژگی های لنزهای تماسی های که به عنوان یک فناوری پیشرفته از آن یاد می کنند شامل موارد ذیل می دانند.

***پیشگیری از ابتلای کودکان به نزدیک بینی 

کودکان نزدیک بینی که دوست ندارند عینک بزنند دیگر نگران نباشند؛ محققان در حال ساخت لنزهای تماسی هستند که شب ها بر چشم گذاشته می شود و در هنگام خواب موجب اصلاح دید کودک می شود بنابراین وی نیازی ندارد که در طول روز عینک یا لنز به چشم بزند.

نزدیک بینی باعث می شود که اشیاء دور تار به نظر برسند اما اشیای نزدیک بطور واضح دیده شوند.

نزدیک بینی به این دلیل بروز می کند که چشم بیش از طول عادی خود رشد می کند بنابراین چشم بیشتر شبیه تخم مرغ می شود تا یک توپ پینگ پنگ.

این لنزهای سیلیکونی شکل چشم را تغییر می دهند رویه ای که به آن ارتوکراتولوژی گفته می شود.

این لنزها بر روی قرنیه که بر اثر نزدیک بینی از شکل خود خارج شده است فشار می آورند و انحنای آن را کم می کنند.

بنابراین اگر از این لنزها در زمانی که چشم در حال رشد است، استفاده شود می توان از ابتلا به نزدیک بینی جلوگیری و یا رویه آن را کند کرد.

محققان حدس می زنند که پیشرفت نزدیکی بینی در کودکانی که از این لنزها در شب استفاده می کنند در مقایسه با کودکانی که از لنزهای تماسی استاندارد استفاده می کنند، هشت برابر کندتر است.

جیمز والفسوهان استاد بینایی سنجی در دانشگاه آستون انگلیس می گوید که با گذاشتن این لنزهای بر چشم قبل از خواب ، فشار این لنزها و پلک های بسته باعث مسطح شدن تدریجی قرنیه و در نهایت تصحیح شکل چشم می شود.

وی افزود: این موضوع باعث می شود که شخص با دید خوب از خواب بیدار شود و دیگر در طول روز از لنز استفاده نکند.

اما این لنزها تنها می توانند موجب تصحیح نزدیک بینی در کودکان شوند زیرا چشم کودکان در حال رشد است و با گذاشتن این لنزها می توان فرم چشم آنها را از نزدیک بین شدن تغییر داد.

از این لنزها می توان از سن پنج سالگی یعنی زمانی که کودک احساس مسئولیت پذیری پیدا می کند و این لنزها را در نمی آورد استفاده کرد.

همچنین استفاده از این لنزها باید تا زمانی که رشد چشم ها ادامه دارد ، استفاده کرد.

از سوی دیگر بزرگسالان مبتلا به نزدیک بینی نیز می توانند از این لنزها استفاده کنند اما از آنجاییکه رشد چشم آنها کامل شده است این لنزها نمی توانند باعث پیشگبری از ابتلا به نزدیک بینی شوند و تنها می توانند مانع از استفاده از لنز یا عینک در طول روز شوند.

***محافظت از چشم در برابر اشعه های مضر خورشید

محافظت از چشم در برابر اشعه UV به نیمی از لنزهای تماسی افزوده شده است؛ این لنزها از چشمان در برابر اثرات اشعه های مضر خورشید محافظت می کند.

مزیتی که این لنزها نسبت به عینک های آفتابی دارند این است که آنها از تمام چشم محافظت می کنند درحالیکه اشعه های UV می تواند از اطراف عینک به چش برسد.

یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه آستون در انگلیس انجام شد، نشان می دهد که لنزهای تماسی با قابلیت محافظت از چشم در برابر اشعه UV دارای شماری فواید سلامتی قابل توجه هستند.

این لنزها می توانند از ابتلا به آب مروارید که این بیماری هم با آسیب ناشی از نور خورشید ارتباط دارد، جلوگیری کنند.

*** کنترل سطح قند خون 

خراشیدن نوک انگست برای بررسی قند خون برای بسیاری از افراد دیابتی یک کار روزانه است.

اما اکنون محققان شرکت های گوگل، آلکون و نوارتیس در حال فعالیت بر روی یک روش بدون درد سر برای بررسی سطح قند خون هستند.

در این روش از یک لنز تماسی استفاده می شود که می تواند گلوکز را در اشک چشم اندازه بگیرد. 

این لنزهای تماسی از یک حسگر مینیاتوری گلوکز استفاده می شود که در بین دو لایه ماده لنز قرار گرفته است و یک آنتن بی سیم کوچک دارد که نازکتر از تار مو است.

لنز از طریق این آنتن از راه دور به یک تلفن هوشمند و یا رایانه متصل می شود.

اکنون محققان در حال فعالیت برای ادغام یک سری لامپ های کوچک ال.ایی.دی در این لنزها هستند که زمانیکه سطح گلوکز از آستانه های خاصی رد می شود، روشن می شوند؛ روشن شدن این لامپ ها نشان می دهد که بیمار باید دوز دیگری انسولین تزریق کند.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا