نتایج آنالیز مومیایی 300 ساله در سوئد

دانشمندان دانشگاه لوند (Lund University) سوئد به بررسی و تجزیه و تحلیل یک مومیایی سیصد ساله پرداختند . این مومیایی متعلق به  فردی به نام پدر وینستاپ (Peder Winstrup) اسقف قرن هفدهم میلادی بوده است که بر اساس اطلاعات موجود ، یک سال پس از مرگش در سردابه ای واقع  در کلیسای جامع لوند در سال 1680 میلادی به خاک سپرده شده بود .

گفتنی است پدر وینستاپ (Peder Winstrup) اسقف قرن هفدهم میلادی در سال 1679 در سن 74 سالگی در گذشت و پس از مومیایی شدن به خاک سپرده شد .

نتایج سی تی اسکن انجام شده روی این مومیایی نشان می دهد که وی دارای کلکسیونی از بیماری های مختلف بوده ، بر این اساس وینستاپ از مشکل مایع سینوس های خود رنج می برده و بر اثر بیماری برای مدت طولانی بستری بوده است . بر اساس شواهد به نظر می رسد که او به دو بیماری سل و ذات الریه مبتلا بوده است .  علاوه بر آن این اسکن ها مشخص کرده که در شریان های این فرد نوعی باکتری نیز وجود داشته است و همچنین  او از سنگ کیسه صفرا رنج می برده ، مبتلا به آرتروز در بخش زانوها و باسن بوده ، مطالعات انجام شده روی فک و دهان این مومیائی مشخص کرد که وی  دچار پوسیدگی شدید دندانی بوده و تعدادی از  دندان هایش را از دست داده بود .

تصاویر  سی تی اسکن این مومیائی  نشان می دهند که  شانه سمت راست وینستاپ کمی بالاتر از شانه سمت چپش است که به نظر می رسد این مشکل ناشی از آسیب رسیدن به تاندون در شانه ایجاد شده باشد .

کارولین الستروم ارسینی (Caroline Ahlström Arcini) از استخوان شناسانی که  روی این مومیایی مطالعه داشته   طی مصاحبه ای مطبوعاتی در رابطه با نتایج مطالعات خود چنین توضیح می دهد : " این مشکل آسیب دیدگی تاندون شانه وینستاپ باعث شده بود که در فعالیت های روزانه ساده و شخصی خود دچار مشکل شود . ما می دانیم که انجام کارهای ساده ای مانند پوشیدن پیراهن و یا شانه زدن موهایش با دست راست برای وی بسیار  دشوار بوده است . "

قابل توجه است که در سی تی اسکن انجام شده روی این مومیایی ، بقایای یک جنین   که زیر پاهای پدر وینستاپ پنهان شده بود ، مشخص کرده است . دکتر پر کارستن (Per Karsten) مدیر موزه تاریخی دانشگاه لوند در این رابطه چنین توضیح می دهد : "  فقط می توان تصور کرد که این جنین ممکن است یکی از نزدیکترین خویشاوندان پدر وینستاپ بوده باشد و یا شخص دیگری که توانسته فرصت قرارگیری در تابوت اسقف را به دست آورد . اما ما امیدوار هستیم که بتوانیم از طریق آزمایش دی ان ای به این مساله پی ببریم که آیا آن ها نسبت خویشاندی داشته اند یا نه . "

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا