نوآوری، رمز موفقیت رویان

دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان در نشست خبری این مراسم گفت: در این ایام که مصادف با چهاردهمین سالگرد زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی است، شاهد حلقه زنجیره علم در رویان هستیم. نگاه رویان همواره تولید دانش و کاربردی ساختن آن است. همچنین مقام معظم رهبری بارها به روی این مساله تاکید کرده تا تولید دانش سلول های بنیادی را برای مردم بیشتر ملموس کنیم. امروز نیز شاهد بازساختی مرکز جامع سلول های بنیادی و برج فناوری رویان هستیم.

وی افزود: امروز بحث تولید دانش سلول های بنیادی را در قالب کار حرفه ای با کمک شرکت های دانش بنیان دنبال می کنیم. این نگاه همواره در مجموعه جهاد دانشگاهی و رویان وجود دارد که در بخش کاربرد دانش، حلقه واسطه ای میان بازار و بخش خصوصی به وجود بیاید و تولید کنندگان دانش نیز از این منافع ذی نفع باشند.

رویان؛ نگین حوزه سلول ‌های بنیادی ایران

دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این نشست، پژوهشگاه رویان را نگینی در موضوع سلول های بنیادی ایران عنوان کرد و گفت: هم اکنون رویان، ظرفیت‌های استثنایی زیادی دارد. همه ما باید از این مجموعه که امانت مرحوم کاظمی آشتیانی است، حمایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح‌ های آینده این پژوهشگاه فوق‌العاده است، اظهارداشت: ما همیشه این مجموعه را از هر نظر حمایت مالی و معنوی کرده ایم. این روند نیز ادامه خواهد یافت.

وی اظهارداشت: هرچند اکنون پژوهشگاه رویان دارای دانشمندان ارزشمندی است اما باید زیست بومی در این مجموعه ایجاد شود. برج فناوری پژوهشگاه رویان نقطه عطفی در این زمینه است.

وی ادامه داد: اتفاقات خوبی همیشه در مجموعه رویان می ‌افتد و هر بار نیز شاهد اتفاق های جدیدی در این پژوهشگاه هستیم. از مهمترین رویکرد های پژوهشگاه رویان، توسعه زیست ‌بوم دانش ‌بنیان در این منطقه از تهران است.

زیست بوم نهفته؛ راز موفقیت رویان

حسین بهاروند، رئیس پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول‌ های بنیادی پژوهشگاه رویان نیز در این مراسم، یکی از خروجی های پژوهشگاه رویان را اسناد دانست و گفت: هم اکنون بیش از ۲۲۰۰ سند رویان در ISI ثبت شده است که دارای اچ ایندکس ۵۸ هستند؛ تاکنون ۱۷ هزار مورد نیز به این اسناد ارجاع شده است. همچنین هزار سند نیز مربوط به پژوهشکده سلول‌های بنیادی است که ۹۷۰۰ ارجاع با اچ ایندکس ۴۸ به آن‌ ها وجود دارد.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان افزود: راز حرکت این پژوهشگاه، در اکوسیستم و زیست بوم آن نهفته است؛ این زیست‌بوم به صورت تدریجی شکل گرفته است.

به گفته وی، زیست ‌بوم، جامعه ای متشکل از انواع موجودات زنده در یک ناحیه مشخص است که این موجودات زنده در پژوهشگاه رویان محققان و کارشناسان هستند.

وی فقدان فناوری و نبود تبحر لازم در تجاری سازی را از جمله چالش های پیش روی این اکوسیستم عنوان کرد و گفت: طی سال های گذشته ما در این مجموعه توسعه پژوهش انسانی داشته ایم اما در زمینه توسعه تجاری سازی با مشکلاتی روبرو بوده ایم از اینرو سعی کرده ایم طی این مدت، توسعه زیرساخت و فناوری داشته باشیم به همین منظور، امروز مرکز رشد و نوآوری و تجاری سازی رویان را افتتاح می کنیم.

وی گفت: روح رویان را باید در خطرپذیری برای حصول نوآوری و کارآفرینی جستجو کرد. رمز موفقیت رویان اکنون در نوآوری است. نوآوری زمانی مورد حمایت قرار می گیرد که در خط مقدم علم باشد یا از اهمیت تجاری سازی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: آنچه که امروز پیدایش و رونق رویان شده، انسان ها و روابطی هستند که مسوولان بین افراد ایجاد و از آنها مراقبت کرده و می کنند.

ورود شرکت‌ های سلولی به  مرحله کارآزمایی بالینی

امیررضا ادیب آذر، رئیس مرکز رشد زیست فناوری رویان نیز در این مراسم گفت: پژوهشگاه رویان از سال 1382 تولید سلول های انسانی را آغاز و در سال 1383 نیز قرارداد پژوهشی بانک خون بند ناف را منعقد کرده است. در سال 1384 نیز شرکت بن یاخته های رویان را  تاسیس کرده و پس از آن انباشت دانش و کاربرد سلول های بنیادی پژوهشگران را به همراه کارآزمایی بالینی( به مدت ده سال) ادامه داده است.

وی افزود: در سال 1392 نیز توافق ‌نامه تاسیس سل تک را امضا کرده ایم که در سال 1397 به بهره برداری رسید. یکی دیگر از شرکت های بالغ این پژوهشگاه نیز شرکت بن یاخته های رویان است. این شرکت اکنون برای ۳۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است؛ پیش بینی می شود درآمد این شرکت برای پنج سال آینده 550 میلیارد تومان باشد.

وی ادامه داد: دو صندوق جسورانه رویش لوتوس و صندوق نیکوکاری لوتوس رویان نیز در سال های 1395 و 1396 تاسیس شده اند؛ صندوق جسورانه رویش از محل سرمایه گذاری شرکت های سهامی عام و خاص، سبد شرکت ‌های سلولی و نوترکیب بنیان‌گذاری شده است.

به گفته وی، اکنون بخش سلولی ۶۲ درصد پیشرفت کار داشته و سال آینده نیز وارد کارآزمایی بالینی خواهند شد.

ساخت بیست پروتئین نوترکیب با کمک شرکت های دانش بنیان

شاهوردی همچنین در حاشیه مراسم افتتاحیه "مرکز تجاری سازی و شتابدهی فناوری‌های نوآورانه رویان" اظهارداشت: نخستین هدف پژوهشگاه رویان این است که نیازهای کشور را با کمک  پژوهشگران و همکاران این مجموعه برطرف کند. در حال حاضر پیشینه خوبی نیز در این زمینه داریم اما انجام این کار در قالب شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور کاری جدید است.

وی افزود: پژوهشگاه رویان سالهاست که روی بحث پروتیئن های نوترکیب ورود پیدا کرده و اکنون قادر به ساخت پروتیئن های نوترکیب و فاکتورهای رشد برای نگهداری سلول های بنیادی است؛ هم اکنون یکی از شرکت های دانش بنیان با نگاهی تجاری سازی، قادر به ساخت بیست پروتئین نوترکیب است؛ پژوهشگاه رویان اکنون یکی از مشتریان این شرکت است.

رئیس پژوهشگاه رویان اظهارداشت: هم اکنون شرکت هایی مانند بن یاخته‌ های رویان و سل تک برای تولید سلول های بنیادی در این عرصه فعالیت دارند. ما اگر بتوانیم شرکت های نوپا را در کنار این شرکت ها مستقر کنیم، قطعا فرهنگ کار تولید با انگیزه بیشتری دنبال خواهد شد؛ شرکت های نوپا می توانند از تجربه شرکت‌های پیشرو استفاده کنند. به همین دلیل اکنون ساختمانی را برای تحقق این امر اختصاص داده ایم که در طبقات نخست آن، هسته های فناور مستقر هستند. برخی از این هسته ها تولیدات و ایده هایی دارند که در پژوهشگاه رویان و در سایر مراکز تحقیقاتی  می توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

وی بیان کرد: این شرکت هم اکنون در زمینه پزشکی تولید مثل، سلول های بنیادی و بیوتکنولوژی فعال هستند و در قالب هسته فناور یا پروژه و حرفه ای کار خود را دنبال می کنند. امیدوارم با این شرایطی که پیش آمده ایده های نوین بیشتر مورد حمایت قرار گیرند و بتوانند بازار را ابتدا در کشور خودمان و پس از آن در منطقه تحت پوشش قرار دهند.