روز ملی دامپزشکی

  • روز ملی دامپزشکی

تاریخ 14 مهر به نام روز ملی دامپزشکی انتخاب شده است. در سال 1369 شمسی به دنبال پيگيری و تلاش دامپزشكان برای اختصاص روزی از روزهای سال در تقويم رسمی كشور به نام روز دامپزشكی، جناب آقايی دكتر حسن تاج‌بخش استاد ممتاز دانشگاه تهران و چهره‌ ماندگار دامپزشكی و مؤلف كتاب‌های تاريخ دامپزشكی و پزشكی ايران، تاریخ 14 مهرماه را  به عنوان روز دامپزشكی پیشنهاد کردند.

دامپزشکی دانشی تجربی است که به شناخت، درمان و پیشگیری بیماری‌های حیوانات به غیر از انسان (non-human animals) می‌پردازد. در این رشته همچنین به بیماریهای مشترک انسان و دام پرداخته می‌شود. دامپزشکی دانشی کهن است و در ایران قدیم از دامپزشک به عنوان بیطار یاد می‌شده است. واژه انگلیسی دامپزشکی (veterinary) برای اولین بار توسط توماس براون در سال ۱۶۴۶ به کار گرفته شد.

دامپزشكی صرفا به معنای درمان یك بیماری در دام نیست، بلکه این رشته نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با فقدان دامپزشكی، بدون شك بخشی از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد. در قانون سازمان دامپزشكی كلمه دام به حیوانات اهلی، طیور، ماهی، زنبور عسل، كرم ابریشم، حیوانات آزمایشگاهی و حیوانات باغ وحش اطلاق می‌شود و مقصود از كنترل بهداشتی، بازرسی و اقداماتی است كه از لحاظ پیش‌گیری و مبارزه با امراض دامی و بیماریهای مشترك بین انسان و دام لازم و ضروری است.

  • کشف سیاره فراخورشیدی 51Pegasi b

سیاره 51Pegasi b که بعدها به نام دیمیدیوم (Dimidium) نامگذاری شد، نخستین سیاره فراخورشیدی است که در مدار ستاره شبه‌خورشیدی 51Pegasi کشف شد.این سیاره فراخورشیدی در صورت فلکی پگاسوس قرار داشته و نمونه اولیه‌ای از سیارات مشتری داغ (hot Jupiter) محسوب می‌شود. خبر کشف سیاره 51Pegasi b در تاریخ 6 اکتبر 1995 اعلام شد. 

در سال 2017، نشانه‌هایی از احتمال وجود آب در جو این سیاره فراخورشیدی کشف شد.

  • زادروز ریکاردو جیاکنی

ریکاردو جیاکنی (Riccardo Giacconi) در 6 اکتبر 1931 به دنیا آمد. فیزیکدان ایتالیایی – آمریکایی برای تحقیقات پیشگامانه در فیزیک نحومی که منجر به کشف منابع اشعه کیهانی شد، جایزه نوبل فیزیک 2002 را دریافت کرد.

  • زادروز ارنست توماس والتون

ارنست توماس سینتون والتون (Ernest Thomas Sinton Walton) در 6 اکتبر 1903 به دنیا آمد. این فیزیکدان ایرلندی به دلیل تحقیقات در حوزه شکافت اتم، جایزه نوبل فیزیک 1951 را دریافت کرد. وی در 25 ژوئن 1995 درگذشت.

  •    درگذشت اوتو فریتس میرهوف

 اوتو فریتس میرهوف (Otto Fritz Meyerhof) 12 آوریل 1884 به دنیا آمد. پزشک آلمانی به دلیل کشف متابولیسم ماهیچه و گلیکولیز، جایزه نوبل فیزیولوژی -پزشکی 1922 را دریافت کرد. وی 6 اکتبر 1951 درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا