نشست مجمع وزیران ادوار با شورای عالی الگوی پیشرفت

دفتر دکتر هادی اکبرزاده، استاد تمام دانشگاه صنعتی اصفهان و عضو شورای عالی و معاون علمی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درخصوص وضعیت فعلی "الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" گفت: طراحی الگو در یک تکاپوی فشرده هفت ساله با مشارکت جمع کثیری از جامعه علمی و نخبگانی و شخصیت‌های راهبردی کشور به مرحله نهایی نزدیک شده است.
ما هم‌اکنون الگوی پایه، به عنوان چارچوب الگوی نهایی را در اختیار داریم و در یک بازه زمانی کمتر از دو سال می‌بایستی با تکمیل و ارتقای آن به الگوی نهایی پیشرفت کشور دست یابیم. ما در این مرحله، اضافه بر بحث های مربوط به تکمیل و ارتقای محتوای الگو با دو سوال اساسی دیگر هم مواجه هستیم که یکی مربوط به قابلیت اجرا ویا به عبارتی ضمانت اجرای الگوو الزامات مربوط به آن است و دیگری مربوط به تحول‌آفرینی الگوست.
سوال اول ناظر به این نکته است که آیا الگو واقعیت ها و محدودیت‌های عرصه عمل را بطور مستوفا مورد توجه قرار داده است و تمهیدات لازم اندیشیده شده است که اجرای آن محقق شود و به سرنوشت دیگراسناد و برنامه‌های راهبردی در عدم تحقق دچار نشود. پرسش دوم آن است که ایا الگو به اندازه کافی حاوی عناصر تحول‌آفرین هست که با اجرای آن پیشرفت بعنوان یک تحول اساسی و فراگیردر جامعه حاصل شود؟
 
دکتر اکبرزاده با اشاره به نشست مشترک حدود یکصد تن از وزراء و معاونان رییس‌جمهور بعد از انقلاب با اعضای شورای عالی، روسای اندیشکده‌ها و مدیران مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید کرد: از جمله افرادی که می‌توانند به اینگونه پرسش‌ها پاسخ دقیق بدهند شخصیت‌هایی هستند که اضافه بر بینش راهبردی دارای تجارب مدیریتی و اجرایی در سطوح بالا باشند.
لذا در این جلسه چهار ساعته متن پیش‌نویس الگو از نظر قابلیت اجرا و تحول‌آفرینی مورد بحث و بررسی مسئولانی قرار خواهد گرفت که در دولت‌های پس ازانقلاب در رده وزیر یا معاون رئیس‌جمهور مسئولیت داشته و در دولت‌های مختلف انباشتی از تجارب اجرائی، راهبردی و برنامه‌ریزی را به همراه دارند.
عضو شورای عالی و معاون علمی وتقسیم کارملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه گفت: البته قبلاً هم نشستی با یکی از ۷ کمیسیون این مجمع (اعضای کمیسیون امور اداری، فرهنگی و اجتماعی) برگزار کرده ایم و بحث‌های اولیه انجام گرفته است. جلسه‌ای که پیش رو داریم، جلسه بزرگ‌تر و با حضور همه کمیسیون‌های مجمع خواهد بود.
دکتر اکبرزاده مسیر پیش روی الگو را هماهنگ بر نقشه راهی مشخص دانست و افزود: کلیه فعالیت‌های ما طی دو سال آینده مبتنی بر ابلاغیه مورخ 22 مهر 97 مقام معظم رهبری است. ما براین مبنا نقشه راهی را تدوین کرده‌ایم که تمام مراحل به تفصیل مشخص شده است. ماموریت اصلی ما تکمیل و ارتقای الگوی بومی پیشرفت کشور از طریق تعامل با مراجع رسمی سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و برنامه‌ریزی کشور (مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت، مجلس شورای اسلامی، شوراهای عالی ) و نیز کسب نظر دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و صاحب‌نظران است. برای انجام این ماموریت سنگین برنامه‌های گسترده‌ای را تدوین کرده‌ایم و در حال انجام آنها هستیم.
وی ادامه داد: در ابلاغیه مقام معظم رهبری بخش‌های مهم حاکمیتی کشور مخاطب قرار گرفته‌اند و از آنها خواسته شده است در حوزه ماموریت و وظایف خود پیشنهادهای مشخصی به منظور ارتقاء و تکمیل الگو ارائه نمایند.
بخشی از کار مرکز الگو تعامل با این مجامع است و تاکنون دو جلسه با مجمع تشخیص مصلحت داشته‌ایم، با مرکز پژوهش‌های مجلس تعامل برقرار شده است، نشستی با مسئولان شورای عالی فضای مجازی برگزار شده است. دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و صاحب‌نظران نیز مخاطب فراخوان مقام معظم رهبری هستند. لذا در دو، سه ماه گذشته ده‌ها نشست علمی در خصوص الگو در دانشگاه‌ها برگزار شده است. ن
شست مشترک وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری با مسئولین مرکز الگو اخیرا برگزار شد و هماهنگی‌هایی برای مشارکت گسترده‌تر دانشگاه‌ها در این مرحله مهم بعمل آمده است. قرار شد ستادی زیر نظر وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری در وزارت متبوع تشکیل شود. حوزه‌های علمیه به طور جدی فعال‌شده‌اند و جلسات متعددی را به بحث و تبادل نظر در خصوص محتوای الگو تخصیص داده‌اند. حوزه علمیه قم ستادی را برای پیگیری و ساماندهی این فعالیت‌ها تشکیل داده است و جلسات متعددی در حوزه‌های علمیه برگزار شده است.
دکتر اکبرزاده در پایان تعامل دانشگاهیان و نخبگان با الگو را مثبت ارزیابی کرده و افزود: خوشبختانه حوزه و دانشگاه بطور جدی ورود پیدا کرده‌اند و ما امیدواریم در مدت کمتر از دو سال باقیمانده، به نسخه ارتقاء یافته الگو دسترسی پیدا کنیم و متن نهایی را برای تصویب و ابلاغ خدمت مقام معظم رهبری تقدیم نماییم.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا