درمانی ارزشمند برای تومور پوست با ویروس مهندسی شده تبخال

به گزارش ایسنا، این ویروس مهندسی‌شده همچنین قادر است سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با تومورهای مضر پوستی فعال کند.دانشمندان موسسه تحقیقات سرطان در لندن مطالعه بالینی خود را با حضور 64 مرکز تحقیقاتی در سراسر دنیا انجام دادند.

در این تحقیق، 436 بیمار که از سرطان‌های پوست غیرقابل جراحی رنج می‌بردند، با شکل اصلاح‌یافته ویروس تبخال موسوم به T-VEC درمان شدند.دانشمندان با حدف دو ژن کلیدی از ویروس تبخال به ویروس مهندسی‌شده T-VEC دست یافتند. نتیجه حاصل، ویروس مهندسی‌شده‌ای با قابلیت رشدکردن در سلول‌های سرطانی و نابودکردن آن‌ها از درون است.

ویروس T-VEC همچنین برای تولید مولکولی به نام GM-CSF طراحی شده که سلول‌های ایمنی بدن را وا می‌دارد تومورها را نابود کنند و ویروس ژنتیکی جدید، در واقع، شمشیر دو لبه را از رو برای تومورها بسته است. تعدادی از بیماران حاضر در این پژوهش با تزریق T-VEC درمان شدند در حالی که دیگران رویکرد ایمنی‌درمانی کنترلی را از سرگذراند.

نتایج نشان داد حدود 16 درصد بیمارانی که T-VEC به آن‌ها تزریق شده بود، واکنش‌های مثبت دوام‌پذیر را برای بیش از شش ماه از خود نشان دادند، این در حالی بود که فقط دو درصد بیماران در گروه کنترل، چنین واکنش‌هایی را از خود بروز دادند. تعدادی از سوژه‌ها نیز واکنشی را برای مدت سه سال از خود بروز ندادند.

محققان بر این باورند T-VEC در شکل دارو می‌تواند درمان ارزشمند زودهنگامی برای آن دسته از سرطان‌های پوست باشد که جراحان قادر به برداشتن تومور آن‌ها نیستند. آن‌ها همچنین مدعی‌اند داروی جدید، نخستین درمان‌های ویروسی است که در درمان ملانوم سودمند بوده است.

این دارو برای تائید به سازمان غذا و داروی امریکا و آژانس داروهای اروپا ارائه شده و تیم علمی امیدوار است اواخر سال جاری میلادی تایید آن را بگیرد. جزئیات این تحقیق در مجله Clinical Oncology ارائه شد.