دروازه سنگی خوی

دروازه سنگی واقع در جنوب شرقی شهر در گذشته و معبر ورودی مسافران از طرف سلماس محسوب می شد. این دروازه علاوه بر ورودی شهر، قسمتی از حصار اطراف شهر هم بود که از تهاجم دشمنان و یاغی ها و ورود آنها به داخل شهر جلوگیری می کرد. برای این کار خندقی به پهنای ۳۰ متر و عمق ۱۰ متر مقابل این دروازه کنده بودند و معمولا پر از آب می‌کردند. البته با گسترش بافت شهری، این دروازه در داخل شهر قرار گرفته است.

مورخان و محققان در مورد تاریخ ساخت این دروازه اختلاف نظر دارند، عده ای با توجه به سردر باقی مانده این بنا، آن را به دوره ایلخانی و همسر آباقاخان نسبت می دهند و برخی هم با مقایسه این بنا با سایر آثار باقیمانده از دوره قاجار در این شهر، این دروازه را به این دوره نسبت می دهند. بعدها بازار قدیمی خوی در کنار این دروازه ساخته می شود، طوری که گویی این دروازه ورودی بازار و جزیی از آن است که البته اینگونه نیست.

ضلع شمالی دروازه سنگی چسبیده به بازار است و طاق جناقی آن از آجر ساخته شده اما ضلع جنوبی آن به صورت یک نیم دایره موزون است که از سنگ های سیاه و سفید به شکل یک درمیان چیده شده که به نظر کنت دوگوبینو این دروازه به شیوه بناهای قاهره ساخته شده است.

در ضلع جنوبی دروازه و در زیر قوس سنگی و اطراف هلال، دو شیر حجاری شده مشاهده می شود. آثار حملات ارتش عثمانی و گلوله های اصابت کرده به پیکره بنا هم کاملا مشهود است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا