اشتباهات خود را روی کاغذ بنویسید

به اعتقاد پژوهشگران، نوشتن و فکر کردن عمیق در رابطه با اشتباهات گذشته به کاهش ترشح هورمون استرس و افزایش عملکرد مفید کمک می‌کند. این روش و فن می‌تواند برای بهبود بخشیدن به عملکرد در بسیاری از فضاها ازجمله تنظیمات درمانی، آموزش و ورزش اثربخش باشد.

زمانی که شما در شرایطی با یک آینده مبهمم و وضعیت استرس‌زا قرار می‌گیرید، عادت نوشتن اشتباهات  گذشته باعث می‌شود واکنش استرس بدن شبیه کسی باشد که هیچ‌گاه دچار استرس نشده و در معرض عوامل استرس‌زا قرار نگرفته است.

بریین دی منچی (Brynne DiMenichi) از دانشگاه راتگرز (Rutgers) نیوآرک (Newark) واقع در  نیوجرسی ایالات‌متحده امریکا در این رابطه می‌گوید: «نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهند که  زمانی که شما در شرایطی با یک آینده مبهمم و وضعیت استرس‌زا قرارمی گیرید، عادت نوشتن اشتباهات  گذشته باعث می‌شود واکنش استرس بدن شبیه کسی باشد که هیچ‌گاه دچار استرس نشده و در معرض عوامل استرس‌زا قرار نگرفته است.»

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اثر عملکرد دو گروه از داوطلبان را که  به نوشتن اشتباهات می‌پرداختند، موردبررسی قراردادند. افراد یکی از این دو گروه در رابطه با موضوعی که با خودشان مرتبط نبوده نوشتند. محققان از سطوح هورمون کورتیزول بزاق برای ارزیابی فیزیولوژیکی استرس تجربه‌شده توسط افراد در هر دو گروه استفاده کردند. میزان سطح این هورمون در گروه مورد آزمایش قرارگرفته و گروه کنترل باهم مقایسه شدند. در ادامه کارایی داوطلبان در یک کار جدید استرس‌زا اندازه‌گیری شده و با نظارت بر سطوح کورتیزول موردبررسی قرار گرفتند. آن‌ها  در این آزمایش عملکرد کار جدید بر سطح کورتیزول را در گروه مورد آزمایش و گروه کنترل مقایسه کردند. آن‌ها در نظر داشتند ببینند این افراد زمانی که با استرس زیاد کار و مسئولیت جدیداً روبرو می‌شوند سطح کورتیزول آن‌ها به چه میزانی می‌رسد. نتایج نشان می‌دهند که سطح کورتیزول گروه مورد آزمایش از گروه کنترل پایین‌تر است.

علاوه بر آن تحقیقات نشان می‌دهند، داوطلبانی که در مورد شکست‌های گذشته خود نوشتند، دقت بیشتری بر انتخاب‌های جدید خود اتخاذ کرده و نسبت به گروه کنترل  بهتر عمل کردند.   

دی منچی  در ادامه توضیحات خود اضافه کرد: « این یافته‌ها نشان می‌دهند که نوشتن و تفکر انتقادی در مورد شکست گذشته می‌تواند یک فرد را ازلحاظ فیزیولوژیکی و شناختی برای چالش‌های جدید زندگی آماده کند.»

این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در مجله سرحدات در علوم اعصاب رفتاری (Frontiers in Behavioral Neuroscience) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس  است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا