ورود شبیه‌ ساز ایرانی آموزشی عمل جراحی آب مروارید به بازارهای جهانی

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمدعلی جوادی با اعلام این خبر افزود: بهبود کیفیت آموزش عالی یکی از رویکردهایی است که در دهه اخیر در بسیاری از نظامهای آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته است و آموزش پزشکی برای آنکه پاسخگوی تغییر و تحولات سریع پزشکی باشد باید از روشهای نوین آموزشی بهره گیرد که آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی یکی از این روش‌ها است.

وی افزود: در مراقبتهای بهداشتی همواره بر ارائه مراقبت صحیح و ایمن تاکید شده که استفاده از شبیه‌سازی و شبیه ‌سازها با کمترین تهدید محیطی، بستر مناسبی را برای تمرین فراگیران در راستای حصول این هدف فراهم می‌کند. بنابراین آموزش و ارزیابی بر پایه شبیه‌سازی، نقش مهمی در تأمین ایمنی بیمار ایفا می‌کند، ضمن اینکه در این روش فراگیران خود را برای عملکردی مطمئن و موثر در آینده آماده می سازند.

به گفته جوادی شبیه‌سازی پزشکی یک رویکرد نوین برای آموزش حرفه‌ای در حوزه سلامت است که به متخصصان کمک می‌کند تا شرایط واقعی را از طریق مدلهای فیزیکی یا واقعیت مجازی (VR) در شرایطی کاملا کنترل شده، تجربه کنند و بر مهارت خود بیافزایند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: امروزه در صنعت سلامت، شبیه‌سازی پلی میان کلاس‌های درس و اتاق‌های عمل تلقی می‌شود. در دنیا شبیه ‌سازهای آموزشی حوزه پزشکی بسیار توسعه یافته اند و شبیه‌سازهای مورد استفاده در حوزه چشم‌پزشکی از موفق‌ترین و پرکاربردترین این شبیه‌سازها به شمار می آیند.

وی تاکید کرد: اغلب اعمال جراحی رشته چشم‌پزشکی نظیر فیکو از نوع اعمال جراحی در مقیاس میکرو  هستند که در عین ساده بودن نیاز به مهارت بالا و هماهنگی بسیار زیاد دست و چشم جراح در کار با ابزار و میکروسکوپ مربوطه را دارند تا جراحی با بیشترین دقت ممکن انجام شود. زیرا اشتباه کوچکی در حین عمل جراحی ممکن است منجر به نابینا شدن بیمار شود.

جوادی گفت: در این راستا محصول شبیه‌ ساز آموزشی عمل جراحی آب مروارید چشم به روش فیکو اخیرا وارد بازار شده که با حمایت مالی معاونت فناوری وزارت بهداشت و تلاش مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و سایر اساتید این دانشگاه توسط یک شرکت دانش بنیان ساخته شده است.

به گفته وی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز از این محصول فناورانه حمایت کرده و دانشگاه‌های دیگری نیز در حال عقد قرارداد خرید با شرکت مذکور هستند.

رئیس مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در همین راستا هیات روسی به نمایندگی از یک شرکت فعال در زمینه فروش شبیه‌سازهای پزشکی از مرکز تحقیقات چشم دانشگاه بازدید بعمل آوردند تا بیشتر با این محصول آشنا شوند.

وی گفت: این هیات ضمن حضور در این مرکز تحقیقات از نزدیک محصول شبیه‌ساز آموزشی عمل جراحی آب مروارید چشم به روش فیکو را مورد بازدید قرار داده و درخصوص جزییات خرید این محصول بحث و تبادل نظر کردند.

در حاشیه این دیدار و گفتگو به صورت آزمایشی یک عمل جراحی کوچک توسط دکتر سپهر فیضی فوق تخصص فلوشیپ قرنیه و خارج چشمی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با این شبیه ساز آموزشی انجام پذیرفت که مورد استقبال هیات روسی قرار گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا