تقویت «مدیریت شهری» به کمک رسانه‌ها

در دنیای رقابتی امروز، مدیریت شهری باید بتواند نقاط ‌قوت و ضعف شهر را شناسایی نموده و درصدد تقویت مزایای رقابتی آن برآید.

اهمیت مدیریت شهری در دستیابی به توسعه پایدار شهری، ارتقای شرایط و کیفیت زندگی شهروندان، حفاظت از محیط کالبدی شهر، افزایش سطح اعتماد شهروندان به مدیریت شهری، ارتقای سطح مشارکت شهروندان در ادره امور شهری و موارد دیگر می‌باشد. از طرفی، رسانه‌ها به عنوان یکی از اجزای قدرتمند جامعه مدنی، بر بخش‌های مختلف جامعه تأثیرگذار بوده و لازم است نقش موثر آن ها در این مقوله یعنی مدیریت شهری در نظر گرفته شود.

در این خصوص، محققینی از دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در مطالعه ای پژوهشی، به تبیین نقش رسانه‌های جمعی بر مدیریت شهری پرداخته اند.

رسانه‌ها به عنوان یکی از اجزای قدرتمند جامعه مدنی، بر بخش‌های مختلف جامعه تأثیرگذار بوده و لازم است نقش موثر آن ها در این مقوله یعنی مدیریت شهری در نظر گرفته شود.

این پژوهش، از نوع پیمایشی بوده و در آن، 400 نفر از ارباب‌رجوعان مناطق 22‌گانه شهرداری تهران مشارکت داشته اند.

برای گردآوری داده‌های مورد نیاز برای این تحقیق، از پرسشنامه خاص علمی که به همین منظور تهیه شده بود استفاده گردید و سپس به منظور تجزیه‌و‌تحلیل آماری داده‌ها، از رایانه استفاده گردید.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که نقش رسانه‌های جمعی بر مدیریت شهری بیشتر از حد متوسط است و استفاده از آنها می تواند به خوبی بر پدیده مدیریت شهری موثر باشد.

بنا بر نتایج حاصل از این مطالعه، بالاترین میزان تأثیر رسانه‌های جمعی بر ارتقای سطح مشارکت شهروندان در اداره امور شهری و پایین‌ترین میزان تأثیر بر ارتقای سطح اعتماد شهروندان می‌باشد.

این نتایج که در آخرین شماره فصل نامه «اقتصاد و مدیریت شهری» وابسته به انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر گردیده، می تواند به صورت کاربردی، در استفاده از رسانه های جمعی به عنوان ابزاری مناسب برای بهبود مدیریت شهری به کار گرفته شود.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: کیا، ع.ا. و همکاران. 1395. نقش رسانه‌های جمعی در مدیریت شهری (مطالعه موردی: مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران). اقتصاد و مدیریت شهری، 4(16): 125-107.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا