اجرای ویژه برنامه‌های بزرگداشت سعدی در سطح ملی و فراملی

به مناسبت یکم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت شیخ اجل، برنامه‌های یادروز سعدی، توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس تشریح شد.

به گزارش سینا پرس فارس، حمیدرضا قانعی امروز، 28 اردیبهشت ماه در نشست خبری ویژه یادروز سعدی، یکی از مهمترین رویدادها را هفته فرهنگی هنری بزرگداشت شیخ اجل عنوان کرد و اظهار داشت: اندیشه‌ها، حکمت و پندهای شاعر بزرگ ایرانی، سعدی، همچنان که می‌گذرد، در قالب شعر و نثر، منبعی از مباهات و افتخارات برای زمان حال و نسل‌های آینده خواهد بود.

قانعی با بیان اینکه امسال ویژه برنامه‌های بزرگداشت سعدی به سوی فعالیت‌های ملی و بین‌المللی سوق داده شده است، افزود: این برنامه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در سفارتخانه‌های چین، هند و عراق در تهران، رویدادهایی با این هدف برگزار خواهد شد.

او در ادامه گفت: برنامه اصلی یادروز سعدی، شامگاه جمعه ۳۱ فروردین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر دریا اورس سعدی پژوه و رئیس بنیاد ملی آتاتورک و سفیر پیشین ترکیه در تهران به عنوان مهمان ویژه بین‌المللی و دیگر مسئولان ملی و استانی برگزار می‌شود .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: امیدواریم برگزاری این رویدادها آشنایی بیشتر همگان با اندیشه‌های این شاعر بزرگ را به ارمغان بیاورد، هرچند که شهرت و آوازه جهانی سعدی شیرازی از پیش معلوم بوده است.

به گفته قانعی؛ گلباران مقبره سعدی، برگزاری محفل انس خوشنویسی، گردآوری آثار شکسته نویسان از سراسر کشور در نگارخانه تالار حافظ از جمله برنامه هایی است که به مناسبت یادروز سعدی در شیراز برگزار می شود.

او به ارائه توضیحاتی پیرامون برنامه های علمی بین‌المللی هفته سعدی پرداخت و تصریح کرد: رویدادهای “سعدی در اقلیم بزرگ چین” با همکاری مرکز چین شناسی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران و سخنرانی استاد امیرجلالی، “سعدی و نسخه های سعدی” با سخنرانی آذرمیدوخت صفوی و دکتر شالویی در سفارت هندوستان و ” سعدی و نظامیه بغداد” در سفارت عراق برگزار می شود.

او همچنین از اجرای قطعاتی از ابیات سعدی در روزهای یکم و دوم اردیبهشت ماه با هنرمندی سالار عقیلی در تالار حافظ به این مناسبت خبر داد.

اعلام فراخوان جشنواره تهیه کالاهای فرهنگی، جشنواره عروسکی برگرفته از داستانهای گلستان و بوستان سعدی و نقاشی کودک و نوجوان با موضوع آثار و اندیشه های سعدی در مراسم اختتامیه بزرگداشت سعدی جهت سال آینده از دیگر برنامه هایی بود که قانعی به آن اشاره کرد.

قانعی در خاتمه، با اشاره به شورای پاسداشت زبان فارسی در شیراز که به تازگی تأسیس شده است، گفت: این شورا می‌کوشد تا مردم بیش از پیش از زبان فارسی بهره ببرند و ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و هویت ملی به ویژه در نامگذاری ها بیش از بیش مدتوجه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا