دانشگاه شیراز به رتبه نخست ملی در فهرست نیچر ایندکس دست یافت

دانشگاه شیراز رتبۀ نخست را در میان دانشگاه‌های کشور در فهرست نیچرایندکس ۲۰۲۳ کسب کرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، بر اساس گزارش «اشپرینگر نیچر» در سال ۲۰۲۳ میلادي، ۱۱۲ مؤسسۀ ایرانی توانسته‌اند در سیاهۀ «نیچر ایندکس» جاي گیرند که در این میان، دانشگاه شیراز صدرنشین دانشگاه‌های کشور شده است.

این نظام رتبه‌بندي سالانه مؤسسه‌هاي جهان را بر پایۀ سنجه‌هاي گوناگون ارزیابی می‌کند و نام ۵۰۰ مؤسسۀ برتر را منتشر می‌کند. هرساله نیچر ایندکس، به رتبه‌بندي مؤسسه‌ها در سراسر جهان بر پایۀ خروجی‌هاي پژوهشی آن‌ها در سال گذشته که کیفیت بالایی دارند می‌پردازد. این رتبه‌بندي بر پایۀ بخش محدودي از برون‌دادهاي پژوهشی مؤسسه‌ها انجام می‌شود و براي فهم بهتر جایگاه مؤسسه‌ها باید نظام‌هاي رتبه‌بندي دیگر نیز بررسی شوند.

نیچر ایندکس با شمارش شمار مقاله‌هاي پدیدآوران در نشریه‌هاي نمایه‌شده‌اش، رتبه‌بندي مؤسسه‌ها را بر پایۀ دو سنجۀ «شمار آثار» و «میزان مشارکت در پدیدآوري آثار»، شدنی می‌کند.

در سال 2023 میلادي مقاله‌هاي منتشرشده از ژانویه تا دسامبر سال 2022 میلادي در ۱۵۰ نشریۀ برتر در حوزه‌هاي شیمی، علوم محیط و زمین‌شناسی، علوم زیستی، بهداشت و علوم فیزیکی شمارش و ارزیابی شده‌اند.  در جدول زیر نام ۱۰ مؤسسه‌ ایرانی که در نیچر ایندکس ارزیابی شده‌اند، آمده است.