زنگ پژوهش در همدان نواخته شد

همزمان با آغاز هفته پژوهش در استان همدان، زنگ پژوهش در مدرسه شهیده کورکچی با حضور دبیر ستاد هفته پژوهش و اعضای این ستاد نواخته شد.

در این آیین مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: اگر قرار است از نظر علمی به اوج رسیده و به مرجعیت علمی برسیم باید با پژوهش توجه ویژه کنیم.

رسول شیدایی افزود: آینده نگری با پژوهش اتفاق می افتد، یکی از مسائل خطیر آموزش و پرورش تربیت نیروی انسانی بوده و به پژوهش وابسته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته جشنواره علمی پژوهشی در 70 محور و ۱۱ گرایش برگزار شد و بیش از ۱۲۰۰ اثر از معلمان در جشنواره استانی به مسابقه رسید و ۱۳ اثر به مرحله کشوری راه یافت.

شیدایی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به قله پیشرفت پژوهش دانش آموزی نیاز به نگاه ویژه دارد.

دبیر ستاد هفته پژوهش استان و رئیس دانشگاه بوعلی سینا نیز گفت: پژوهش دو ثمره را به بار می آورد کشوری که بتواند پژوهشگاهها و پژوهشگران موفق داشته باشد یکی اینکه در حوزه علم و فناوری حرکت می کند و در این حوزه قدرت پیدا می کند.

دکتر حسین رضوان افزود:  وجود علم باعث ایجاد قدرت در حوزه های سیاسی، امنیتی، دفاعی، عزت و سربلندی یک ملت است.

وی ادامه داد: مردمی که توانایی تحقیق دارند می‌توانند مشکلات خود را حل کنند، ملتی که نتواند تحقیق کند نمی‌تواند مشکلات خود را حل کند و گدایی حل مشکلات را می کند.

رضوان تصریح کرد: هیچ کشوری تاکنون نتوانسته مشکل خود را توسط کشور دیگری حل کند حق کشور ما ایستادن در اوج قله پیشرفت است و این مسیر را باید طی کنیم، کرونا یک مثال واضح علمی برای ما شد و واکسنی که پولش را هم داده بودیم به ما نمی دادند، وقتی خودمان واکسن ساختیم جزو بهترینها در دنیا شد.

رئیس دانشگاه بوعلی گفت: قرآن نگرش عمیقی به پژوهش دارد جامعه وقتی می تواند تحقیق کند و تولید علم داشته باشد در مرجعیت علمی قرار می گیرد، جامعه اسلامی ما سالیان متمادی مرجع علمی در دنیا بوده است، دانشمندان ایرانی بنیان بسیاری از علوم را گذاشتند، اولین نقطه در تحقیق، اعتماد به نفس است زمانی می گفتند ایرانی نمی تواند تحقیق کند و باید گدای تحقیق از بیرون از کشور باشد در تمام دوران ۵۰ ساله پهلوی این تفکر منحوس غالب شده بود.

رضوان ادامه داد: وقتی امام آمد گفت “ما می‌توانیم” باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم و وارد حوزه‌های تحقیقاتی شویم وقتی اعتماد به نفس ملی نداشته باشیم اتفاقات ۳۰۰ سال گذشته برایمان می افتد. نکته دوم حرکت محقق در مرز دانش است، کپی برداری در شان مردم ما نیست باید مرز دانش را بشکنیم، باید دانش موجود و جایگاه دیگران را بشناسیم نکته سوم اینکه باید هدفگذاری درستی در باب پژوهش داشته باشیم باید موضوعاتی را دانشگاه‌ها مورد هدف قرار دهند که به این دو موضوع ختم شود در نسل آینده باید پژوهشگران فاخر و برتری داشته باشیم

گزارش: فاطمه عزیزی هرمز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا