تجربه احساسات مثبت و منفی در ایران و جهان بر اساس سنجه‌های گالوپ

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در یک طرح نظرسنجی به سنجش احساسات مثبت و منفی تجربه شده توسط مردم ایران بر اساس سنجه‌های گالوپ پرداخته و نتایج به‌دست‌آمده را با نتایج حاصل از نظرسنجی موسسه گالوپ مقایسه کرده است.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاددانشگاهی، این طرح نظرسنجی بهمن ماه 1402 با حجم نمونه 1542 نفر از ایرانیان بالای 15 سال ساکن در مناطق شهری و روستایی سراسر کشور اجرا شده است. با این توضیح که گالوپ آخرین نظرسنجی مربوط به سنجش تجربه احساست منفی و مثبت را در سال 2022 به اجرا رسانده و سال 2023 منتشر کرده است، اما ایسپا این نظرسنجی را برای نخستین بار در بهمن ماه سال 1402 (2024) اجرا کرده است.

در ادامه یافته‌های این طرح تشریح می‌شود؛

جهان ناخوشنود

احساس ناخوشنودی (تجربه احساسات منفی) در جهان در حال گسترش است. یافته‌های مطالعه موسسه گالوپ در زمینه شاخص احساسات (مثبت و منفی) مردم جهان در یک بازه ده‌ساله این نکته را نشان می‌دهد. در مقیاس گالوپ برای اندازه‌گیری تجربه احساسات مثبت، مواردی چون سرزندگی و سرحال بودن، لبخندزدن یا خندیدن، یادگیری مطلب جدید یا جالب، لذت‌بخش بودن تجربه روز گذشته و همچنین برای اندازه‌گیری تجربه احساسات منفی، مواردی مثل درد فیزیکی یا جسمانی، احساس نگرانی، غم و اندوه، استرس و عصبانیت مورد سنجش قرار گرفته است. مردم با در نظر گرفتن آن چه که در روز گذشته برایشان اتفاق افتاده است بیان می‌کنند که کدام یک از این احساسات را تجربه کرده‌اند.

تجربه احساسات مثبت

از گروه نمونه خواسته شد؛ «لطفاً اتفاقات روز گذشته خود از صبح تا شب را به یادآورید و در مجموع احساس خود را در خصوص موارد مختلف بیان کنید.» در این سؤال تجربه احساسات مثبت و منفی مردم مورد بررسی قرار گرفته است.

83.2 درصد از پاسخگویان گفته­‌اند در روز گذشته لبخند زده و یا خندیده‌اند. 70 درصد بیان کرده‌اند طی دیروز سرحال و سرزنده بوده‌اند، 46.1 درصد گفته‌اند در روز گذشته کار جالبی انجام داده و یا چیز جدیدی یاد گرفته‌اند و 66.8 درصد نیز گفته‌اند روز لذت‌بخشی را دیروز تجربه کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا