راهکار نانویی برای رفع مشکل تصفیه‌خانه‌های کهگیلویه و بویراحمد

برخی از تصفیه‌خانه‌های آب در کشور با مشکلات مربوط به آلایندگی‌های مختلف روبرو هستند که راهکار دانش‌بنیان نانویی آن در داخل کشور موجود است و عملکرد آن نیز در مقیاس‌های بزرگ به اثبات رسیده است.

چندی پیش خبری با عنوان «برای چهار تصفیه خانه کهگیلویه و بویراحمد پرونده قضایی تشکیل شد» منتشر شد که در آن رئیس اداره پایش و آزمایشگاه محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده بود که برای چهار تصفیه خانه فاضلاب این استان از جمله یاسوج، سی‌سخت، گچساران و دهدشت به دلیل آلایندگی بالاتر از حد استاندارد پرونده قضایی تشکیل شده است. در این خبر آمده بود که در فصل زمستان طبق نمونه‌برداری‌های انجام شده BOD تصفیه خانه یاسوج بالاتر از حد مجاز بوده و پاییز هم BOD، COD، DO خارج از حد استاندارد بوده است به طوری که رقم BOD در تصفیه خانه گچساران ۵ برابر حد مجاز گزارش شده است.

این در حالی است که برای مقابله با چنین چالش‌هایی راهکار نانویی وجود دارد و در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تجهیزات و رهیافت‌های مناسب برای رفع این مشکلات را ارائه می‌دهند. یکی از شرکت‌های نانویی ایرانی که به فناوری تولید نانوحباب گازهای مختلفی به ویژه ازن، اکسیژن و دی اکسیدکربن دست یافته، مدتی است که روی حل مشکل تصفیه آب با نانوحباب متمرکز شده است. این شرکت از سال ۱۳۹۹ طرح هایی آزمایشی را برای تصفیه آب شرب آغاز کرد و از سال گذشته با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو، برنامه تصفیه آب تصفیه خانه شهر ساوه را با هدف گندزدایی وحذف طعم و بوی نامطبوع آب شرب با استفاده از نانوحباب ازن آغاز کرد که این طرح بهمن ماه سال ۱۴۰۲ باحضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به طور رسمی آغاز به کار کرد.

آذر ۱۴۰۰ بود که عارف دادگستر، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت نانوحباب انرژی از اجرای موفقیت آمیز سامانه نانوحباب این شرکت و طرح آزمایشی هوادهی با نانوحباب در تصفیه‌خانه قیطریه در تهران که از یک سال پیش از آن شروع شده بود، خبر داد و گفت که طی این مدت در آزمایشگاه معتمد شرکت آب و فاضلاب، آزمایش‌های متعددی روی پساب‌های این تصفیه‌خانه برای بررسی عملکرد سامانه نانوحباب انجام شد که در نهایت این فناوری مورد تایید شرکت آب و فاضلاب قرار گرفت و استفاده از این سامانه نانوحباب ازن موجب افزایش هوادهی فاضلاب شد. پس از موفقیت طرح آزمایشی استفاده از سامانه نانوحباب در تصفیه‌خانه قیطریه تهران، شرکت نانوحباب انرژی طرح به کارگیری فناوری نانوحباب ازن را از سال ۱۴۰۱ در تصفیه خانه آب ساوه با ظرفیت ۳۵ هزار مترمکعب در روز آغاز کرد که عملکرد مداوم این فناوری مورد ارزیابی قرار گرفت و تاییدیه کارشناسان مربوط و وزارت نیرو را به دست آورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا