اثر داروی رایج دیابت بر لثه و پیری سالم

به گزارش سیناپرس همدان، روش جدیدی برای کنترل التهاب و سطوح قند برای پیشگیری از بیماری های دهانی و سیستمیک با استفاده از یک داروی رایج دیابت توسط تیمی از محققان در کینگز کالج لندن کشف شده است.

تیمی از محققان دانشکده دندانپزشکی، علوم دهان و جمجمه و صورت، در آخرین مقاله خود در مجله Translational Medicine، راه‌های جدیدی برای توقف بیماری پریودنتال (لثه) و کاهش احتمال ابتلا به دیابت و چاقی یافته‌اند. این رویکرد جدید بر کنترل التهاب و سطوح قند در دهان و بدن با داروی رایج دیابت نوع 2، متفورمین، تمرکز دارد.

بیماری های پریودنتال (لثه) به طور قابل توجهی در سراسر جهان شایع هستند و به شدت با بیماری های سیستمیک مانند دیابت و چاقی مرتبط هستند. انتخاب های سبک زندگی مانند افزایش مصرف قند یکی از علل شایع بیماری لثه و همچنین دیابت و چاقی است. دیابت، چاقی و بیماری لثه همه در طول زندگی ما ایجاد می شوند، اما بیماری لثه این پتانسیل را دارد که ابتدا تشخیص داده شود، زیرا می تواند از سن 30 سالگی شروع شود.

تنها راهبرد درمانی در حال حاضر برای مقابله با بیماری لثه، تمیز کردن عمیق دندان ها برای پاکسازی دهان از شر باکتری ها و همچنین تجویز آنتی بیوتیک است. اما این درمان در برابر تداوم و توسعه بیماری های مرتبط با سیستمیک مانند دیابت و چاقی محافظت نمی کند.

متفورمین، یک عامل دارویی که قادر به تعدیل متابولیسم قند است، دارویی است که معمولاً برای مدیریت دیابت استفاده می شود، اما معمولاً در دندانپزشکی استفاده نمی شود. محققان دریافتند که متفورمین منجر به پیشگیری قابل توجهی از از دست دادن استخوان در طول بیماری پریودنتال القایی و از دست دادن استخوان مرتبط با سن در داخل بدن (در موش‌های زنده) می‌شود. تیم تحقیقاتی در اولین کارآزمایی بالینی استفاده از این دارو را در بیماران مبتلا به بیماری لثه بدون دیابت آزمایش کردند. این کارآزمایی نتایج بالینی بهبود یافته ای را در درمان بیماری لثه و کنترل سطح قند و التهاب در دهان و بدن، حتی در سطوح بالای باکتری نشان داد.

استفاده از این روش جدید پیشگیری از بیماری لثه همچنین به کنترل افزایش وزن و سطح قند کمک می کند و به طور بالقوه راه حل جدیدی برای پیشگیری از بیماری های سیستمیک و دهان است. متفورمین یک داروی ارزان در بریتانیا و سراسر جهان است و قیمت هر قرص 0.04 پوند به قیمت بازار است. محققان می گویند اگر این درمان توسط NHS ارائه شود، می تواند با هزینه کمتری نیز اجرا شود.

نویسنده اصلی دکتر ویتور نِوِس، مدرس بالینی دانشگاهی و ثبت کننده پریودنتولوژی می گوید: بیماران ما اغلب ابزاری برای مبارزه با بیماری لثه به جز مسواک زدن ندارند، اما برای اولین بار ابزار بالقوه ای داریم که می تواند نه تنها به بیماری لثه، بلکه به سلامت کلی کمک کند.

متفورمین به آسانی در سرتاسر جهان در دسترس است و ارزان است، بنابراین به این دارو اجازه می دهد تا به عنوان یک داروی پیشگیرانه برای بیماری های دهان و سیستمیک استفاده شود که می تواند در مقیاس جهانی مورد استفاده قرار گیرد. این به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا سالم‌تر پیر شوند، همه از مراقبت از دهانشان شروع می‌شود.

منبع: Journal of Translational Medicine

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا