ششمین نشست جهاد تبیین در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد

ششمین جلسه جهاد تبیین با موضوع تبیین عملکرد مجلس شورای اسلامی و تشریح راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات در سالن اجتماعات شهید مفتح وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، این نشست توسط ستاد جهاد تبیین امور ایثارگران و مرکز بسیج کارکنان وزارت علوم تحقیقات و فناوری و  با همکاری دفتر امور مجلس این وزارت برگزار شد .

در آغاز این نشست، محمدصادق جمالی دبیر ستاد جهاد تبیین با تشریح اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و کار نیمه تمام مردم برای انتخاب نمایندگان اصلح برای ورود به عرصه قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی به نقش تأثیرگذار جامعه دانشگاهی کشور در افزایش مشارکت و جهت دهی به سایر مردم برای انتخاب درست پرداخت.
در ادامه جاسب نیکفر مدیر کل دفتر امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز ضمن تشریح جایگاه مهم نمایندگان مجلس خصوصاً نمایندگان شهر تهران به اهمیت نقش انتخاب درست در این حوزه اشاره کرد و به وجود ابعاد تعامل سازنده بین مجلس و وزارت علوم تأکید نمود و به بیان ویژگی‌های مجلس انقلابی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخت.
علی خضریان نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و منتخب مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از شهر تهران نیز در  این نشست به بررسی علت‌های کاهش مشارکت مردم در انتخابات و ارائه پیشنهادات برای تقویت اعتماد عمومی مردم و افزایش مشارکت سیاسی پرداخت.
وی به سه سطح مشارکت سیاسی شامل: مسئولان و حاکمیت، نخبگان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و مردم اشاره و جایگاه هر کدام را در کاهش یا افزایش مشارکت تبیین کرد.

خضریان، بدکارکردی، کج کارکردی، ترک فعل برخی از مسئولان را به عنوان یکی از دلایل مهم کاهش مشارکت مردم بیان کرد که با اقدامات درست و صحیح و به موقع مسئولان در بخش‌های مختلف می‌توان اعتماد عمومی را تقویت کرد.

منتخب مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، افزایش اعتماد عمومی را کلید افزایش مشارکت مردم در انتخابات دانست. 
وی دوری از انتخاب‌های حزبی و گروهی و فامیل بازی در انتخاب مدیران را راهکار مهم رشد گفتمان شایسته سالاری دانست و رویه مقام معظم رهبری در منع فرزندان و نزدیکان خود از ورود به عرصه‌های اجرایی و مسئولیتی را به عنوان یک الگوی مهم برای جریان انقلابی  کشور دانست.
خضریان ، اهمیت اثرسنجی اقدامات و رویدادهای سیاسی و اجتماعی کشور را مهم‌تر از نظرسنجی‌های رایج دانست و به اهمیت اثرات ناشی از فسادهای اقتصادی و مالی در  کاهش اعتماد عمومی و در نتیجه کاهش مشارکت اشاره کرد.
وی مشکل تورم و خلق پول در سیستم بانکی غیر پاسخ‌گوی کشور را یکی دیگر از مشکلات مهم کشور دانست که مجلس یازدهم با تصویب قانون شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط  در شفاف شدن تسهیلات کلان بانکی بالای 100 میلیارد تومان که بیش از 92 درصد از تسهیلات اعطایی بانک‌ها را شامل می شود را یکی از اقدامات مهم مجلس برای شفاف شدن و افزایش نظارت‌ها  دانست.
خضریان قانون جهش تولید مسکن و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را از دیگر اقدامات مهم مجلس در ریل گذاری صحیح برای دولت و رفع مشکلات اساسی کشور در بخش مسکن و رفع بحران جمعیتی دانست.
گفتنی است در پایان علی خضریان به سوالات کارکنان و مدیران ستادی حاضر در جلسه پیرامون عملکرد مجلس و مباحث مطرح شده پاسخ داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا