آنکتاد شاخص‌های جدید معرفی کرد
رونمایی از نسخه 2024 سنجش اقتصاد خلاق در جهان

آرین کربلائی: کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل یا همان آنکتاد همزمان با 21 آوریل یعنی روز جهانی خلاقیت و نوآوری از نسخه تازه جهت سنجش اقتصاد خلاق در جهان رونمایی و شاخص‌های جدیدی را معرفی کرد که به گفته تهیه کنندگان این ویرایش جدید، یک چارچوب آماری به روز شده برای کمک به کشورهای در حال توسعه است تا بتوانند به صورت موثر صنایع خلاق خود را رصد کنند.

به گزارش خبرگزاری سینا، این نهاد بین‌المللی می‌گوید: صنایع فرهنگی و خلاق مشاغل و درآمد قابل توجهی برای کشورهای در حال توسعه ایجاد می‌کند و باعث تقویت توسعه اقتصادی و اجتماعی در سراسر جهان می‌شود و به همین دلیل چارچوب تجدید شده و نسخه جدید با طبقه‌بندی‌های آماری جهانی برای کمک به اندازه‌گیری بهتر تأثیر اقتصادی صنایع خلاق هماهنگ‌تر است.

آنکتاد تاکید می‌کند که تجارت جهانی کالاها و خدمات خلاقانه که شامل طیف وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر دانش است، در دهه گذشته بیش از دو برابر شده و به طور خاص برای کشورهای در حال توسعه، اقتصاد خلاق، کلید مسیر توسعه پایدار از نظر اجتماعی و زیست محیطی به شمار می‌آید و به عنوان بخش نسبتاً جدیدی از اقتصاد، صنایع خلاق تشنه داده‌های قابل اعتماد و قابل مقایسه بین‌المللی است.

آنو پلتولا، مدیر خدمات آمار در کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل می‌گوید: این چارچوب نشان‌دهنده گام مهمی به جلو در پرداختن به چالش‌های اندازه‌گیری اقتصاد خلاق و تجارت کالاها و خدمات خلاق است که با آخرین طبقه‌بندی‌های آماری جهانی برای فعالیت‌های صنعتی و آمار تجارت کالاهای بین‌المللی همسو می‌شود.

به گفته وی، چارچوب جدید آنکتاد، ابزاری برای تعیین شاخصهای کمی جهت سنجش بهتر تأثیر اقتصادی صنایع خلاق است و به ویژه در مواردی که تعاریف و روش‌شناسی خاصی وجود ندارد، این ابزار به فهم بهتر کمک خواهد کرد و برای پر کردن شکاف‌های موجود، این چارچوب فهرستی از فعالیت‌ها و محصولات خلاقانه را ارائه می‌کند که به ترتیب به طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی صنعتی کلیه فعالیت‌های اقتصادی و طبقه‌بندی مرکزی محصولات اشاره دارد.

افزون بر اینکه جعبه ابزار جدید به دنبال افزایش ظرفیت کشورهای در حال توسعه برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد تجارت بین‌المللی کالاها و خدمات خلاقانه و همچنین اطلاع‌رسانی به سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد برای تقویت اقتصاد خلاق است.

توسعه این چارچوب پس از 2 سال مشاوره و همکاری گسترده با اقتصاددانان، آژانس‌های سازمان ملل متحد و کارشناسان اقتصاد خلاق در سراسر جهان صورت گرفته است.ماریسا هندرسون، رئیس برنامه اقتصاد خلاق در تجارت و توسعه سازمان ملل، می‌گوید: این کار چارچوب آماری اقتصاد خلاق را بازتعریف و تنوع و انرژی محصولات فرهنگی در بازارهای جهانی را بهتر منعکس می‌کند.

این سازمان چارچوب ارائه شده را در پروژه ای برای نقشه برداری از صنایع فرهنگی و خلاق در آنگولا به صورت آزمایشی اجرا کرده است و روشی را ارائه می‌دهد که سایر کشورهای در حال توسعه می‌توانند آن را تطبیق دهند.

چرا اقتصاد خلاق مهم است؟

در حالی که صنایع خلاق یک مفهوم در حال تکامل هستند، عموماً مستلزم ایجاد، تولید و توزیع کالاها و خدماتی هستند که از خلاقیت و سرمایه فکری به عنوان ورودی‌های اولیه استفاده می‌کنند. برخی از نمونه‌ها می‌تواند محصولات سمعی و بصری، طراحی، رسانه، هنرهای نمایشی، انتشارات و هنرهای تجسمی باشد.

اقتصاد خلاق به عنوان یکی از بخش‌هایی که به سرعت در حال گسترش در جهان است، به افزایش درآمد، مشاغل و درآمدهای صادراتی کمک می‌کند. آخرین داده‌های تجارت و توسعه سازمان ملل متحد بر سهم قابل توجه این بخش در تجارت جهانی تاکید مجدد دارد. چرا که در 2 دهه اخیر صادرات کالاهای خلاقانه بیش از 350 درصد افزایش یافته و خدمات خلاقانه در دهه گذشته 2.8 برابر رشد کرده است.

بر اساس آمارهای جهانی در سال 2022، کالاها و خدمات خلاق به ترتیب 3 و 19 درصد از کل صادرات کالا و خدمات را به خود اختصاص داده بودند و در همان سال، کل صادرات خدمات خلاق به رکورد 1.4 تریلیون دلار رسید که تقریباً 2 برابر ارزش صادرات کالاهای خلاقانه یعنی 713 میلیارد دلار بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا