هوش مصنوعی تهدید یا فرصت؟
حقوق خالقان صنایع خلاق را حفاظت کنید

آرین کربلائی: جولیوس کیازه، اهل کشور اوگاندا و مدیر اجرایی یک آکادمی فعال در حوزه پرورش استعدادهای خلاق از مسیر استفاده از هوش مصنوعی به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا رواج هوش مصنوعی، باعث اختلال در روند صنایع خلاق می‌شود و آیا قوانین فعالی باعث حفاظت از مالکیت خالقان آثار هنری و به ویژه موسیقی می‌شود یا نه؟ چه اینکه امروزه شاهد این هستیم که هوش مصنوعی آهنگ‌های جدید با صدای هنرمندان مشهور تولید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری سینا، این فعال حوزه پرورش استعدادهای خلاق در یادداشتی در پایگاه independent می‌نویسد: لحظه‌ای مکث کنید و تصور کنید در حال گوش دادن به رادیو هستید و آهنگ جدیدی از یک خواننده افسانه‌ای پخش می‌شود که سال‌ها پیش از دنیا رفته است. یا تصور کنید که در آینده کنسرتی برگزار می‌شود که می‌توانید به آنجا بروید و به تماشای آهنگ‌های جدید را تمشا کنید و این دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم که کنسرت‌های موسیقی به مدد و قدرت هوش مصنوعی تولید شده و توسط سیستم‌های کامپیوتری به نمایش گذاشته می‌شود.

در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی در بسیاری از جنبه های زندگی نفوذ کرده و جهش در توسعه هوش مصنوعی با فشار رقابتی در بین غول‌های فناوری و استارت‌آپ‌های متمایل به هوش مصنوعی سرعت گرفته به نحوی که نفوذ هوش مصنوعی به صنعت خلاق رحم نکرده  و بسیاری استدلال کرده‌اند که این زمینه‌ای است که ظرفیت‌های انسانی بیش از همه جایگزین می‌شود.

جولیوس کیازه با اشاره به پخش یکی از ترانه‌های پرطرفدار در اوگاندا که توسط هوش مصنوعی ساخته شده یادآوری می‌کند: زمانی که این آهنگ منتشر شد، واکنش آشکاری را در بین مردم برانگیخت چرا که خالق اصلی این ترانه سال‌ها پیش درگذشته بود و سوال مهم این است که چگونه این آهنگ بازسازی شده است؟

او می‌افزاید: چت‌بات‌ها توانایی نوشتن آهنگ، تولید ملودی و ضرب را دارند، اما جالب‌تر از همه شبیه‌سازی صدای نوازندگان محبوب امروزی است. هوش مصنوعی می تواند یک میلیون آهنگ یا فیلمنامه را قبل از اینکه یک انسان تمام کند، بنویسد. همچنین می تواند تصاویر انسان مانند خود (عکس ها و فیلم ها) را ایجاد کند. باید تصور کنید که این برای فیلمنامه نویسان، ترانه‌سراها، سازندگان محتوای بصری، مدل‌ها، بازیگران، نویسندگان، روزنامه نگاران و همه نویسندگان خلاق دیگر چه معنایی دارد.

کیازه تاکید می‌کند: ما ابزارهای هوش مصنوعی را در بسیاری از جنبه‌ها در نقاط تماس خود ادغام کرده‌ایم و از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و تجسم رویدادهای‌مان استفاده می‌کنیم تا الگوهای داده‌های شرکت‌کنندگان را درک کنیم تا بتوانیم استراتژی‌های بازاریابی رویدادهای آینده را تنظیم کنیم.

او می‌گوید: آخرین نسخهRoast n Rhyme   به عنوان رویدادی به سبک پیک نیک درباره موسیقی و سبک زندگی، بهترین حضوری بود که در تمام این 9 سال داشتیم، با همه هنرمندان اجراهای پر انرژی و تجربه‌ای پیشرفته برای همه. شرکت‌کنندگان این موفقیت، نتیجه تجزیه و تحلیل داده‌های اضافه کاری ابزارهای هوش مصنوعی است چرا که هوش مصنوعی یک صنعت 207 میلیارد دلاری با نرخ رشد تخمینی 37.3 درصد در 7 سال آینده است؛ پس ما نمی توانیم چنین حرکتی را نادیده بگیریم.

به گفته کیازه، برای اینکه خودمان را برای آینده مبتنی بر هوش مصنوعی قرار دهیم، مجبور شدیم تیمی از کارآموزان را که از آکادمی سوانگز پخش می‌شوند، به کار روی هوش مصنوعی و محتوا اختصاص دهیم؛ این تیم درگیر تحقیقات مداوم برای ابداع روش‌های جدیدی است که بتوانیم ابزارها را در گردش کار خود بگنجانیم و آکادمی سوانگز همچنین دوره‌های خود را به مدیریت استعداد، مدیریت رویداد و مهندسی سریع گسترش داده است.

او می‌افزاید: اغلب در بحث در مورد هوش مصنوعی، صداهایی مطرح می‌شوند که برای افراد شاغل در صنعت خلاق جلب نظر می‌کنند. اگر از من بپرسید که آیا این باعث می شود که روان انسان در فرآیند خلاقیت منسوخ شود، من مخالفم. فناوری جایگزین انسانی نخواهد شد که نبوغ‌اش در طول سالیان متمادی امکانات تخیل و داستان سرایی را گسترش داده است. تاریخ بارها ثابت کرده است که انسان و فناوری می‌توانند در کنار هم زندگی کنند و این با هوش مصنوعی تغییر نخواهد کرد.

با این حال، از هر اختراع مفیدی که تا کنون ساخته شده است، به همان اندازه مورد سوء استفاده قرار گرفته است. هوش مصنوعی تفاوتی نخواهد داشت. برای خلاقان، منطقه خاکستری، جعل هویت و نقض مالکیت معنوی است اما می‌توان پرسید: «اگر هوش مصنوعی به کسی که به رایانه دسترسی دارد، اجازه می‌دهد تا صداها، اشعار یا صدای افراد را دستکاری کند تا خلاقیت‌های جدیدی ایجاد کند، سرنوشت سازندگان درستکار چیست؟ اینجاست که قانون وارد می شود پس مالکیت معنوی خلاقان باید محافظت شود. برخی از کشورها در این حوزه پیشرو هستند و اتحادیه اروپا اولین مجموعه اصلی قوانین پایه نظارتی در جهان را برای کنترل هوش مصنوعی تصویب کرد.

کیازه تاکید دارد: زمان آن فرا رسیده است که اوگاندا قانونی در استفاده از هوش مصنوعی در حوزه صنایع خلاق تدوین کند. یکی از استدلال‌های اصلاحات در قانون منسوخ حق چاپ، این است که (قانون) باید به تأثیر فناوری دیجیتال بر هنر بپردازد و دولت باید درک کند که این صنعت حیاتی است که پتانسیل قابل توجهی برای تحریک رشد اقتصادی و اجتماعی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا