دانشگاه قم در مسیر دستیابی به­ عضویت سازمان دانشگاه­ های جهان اسلام

به گزارش سینا پرس به نقل از واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم جلسه دیپلماسی علمی با حضور معاونت بسیج بین‌الملل کشور و هیئت رئیسه دانشگاه قم ظهر روز چهارشنبه ١٩ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: شهر قم بین‌المللی‌ترین شهر ایران ازنظر ترتیب جمعیتی است که به‌طور میانگین یک پنجم جمعیت در استان قم از اتباع بین‌الملل و از حدود صد و بیست ملیت تشکیل می‌شود، این آمار حدود 250 هزار تا 300 هزار نفر از مردم شهر را در بر می‌گیرد که اکثریت سکونت علمی در این شهر دارند همچنین از سوی دیگر نیز ائمه نگاه ویژه‌ای به شهر قم داشته‌اند و گفته‌اند که علم از قم به سایر نقاط جهان انتقال خواهد یافت.

وی ادامه داد: در دانشگاه قم نیز اراده جهانی شدن علم وجود دارد چراکه رسالت قم فقط در علوم اسلامی نیست بلکه در علوم انسانی با رویکرد اسلامی و حتی علوم پایه و فنی مهندسی نیز قم باید شأن علمی داشته باشد.

دکتر شریفی اضافه کرد: در اسناد بالادستی قم سند آمایش سرزمینی استان قم که در سال نود و نه به تصویب رسیده است این شهر به‌عنوان شهر علم معرفی شد و صنایع موجود آن مانند صنعت چاپ و صنعت انتشار باید علمی و دانش بنیان باشند.

رئیس دانشگاه قم گفت: دانشگاه قم نیز در سال‌های اخیر به این سمت حرکت کرده‌است و در راستای این حرکت حدود 3 هزار دانشجو از 30 ملیت در دانشگاه جذب و ثبت نام شده‌اند که تلاش بر این است تا در سال آینده این تعداد به ۵۰ ملیت برسد در این امر نیز کشورهای حوزه مقاومت و جهان اسلام بیشتر مورد هدف هستند.

وی افزود: دانشگاه قم در تلاش است تا به عضویت سازمان دانشگاه‌های جهان اسلام که مرکز آن در مصر و شهر قاهره است دربیاید تا بتواند با دانشگاه‌های جهان اسلام ارتباط بیشتری برقرار کند.

دکتر شریفی در پایان بیان کرد: اقدام دیگری که دانشگاه قم در دو سال اخیر انجام داده است تشکیل برخی از پژوهشکده‌ها بوده است که ظرفیت مهمی ایجاد می‌کند و می‌تواند کل مراکز دخیل را با پای کار آورد، لازم به ذکر است که ازجمله خلأهایی که در دانشگاه وجود داشت بحث مطالعات حوزه نظری مقاومت بود مانند فلسفه مقاومت، فقه مقاومت، الهیات مقاومت و سایر موارد با توجه به این خلا و ظرفیت‌های موجود در حوزه علمیه تلاش شد تا پژوهشکده‌ای تحت عنوان پژوهشکده مقاومت طراحی و طرح آن ارائه شود، درنهایت رایزنی‌های مقدماتی برای ثبت رسمی پژوهشکده در حال پیگیری است.

خلأ عدم اتصال بسیج به دانشگاه همواره احساس می‌شود

در ادامه سردار محسن کاظمی معاون امور بین الملل بسیج مستضعفین گفت: سازمان بسیج دوران متفاوتی را از زمان به وجود آمدن تا کنون گذرانده است، یک دوره بر اساس نیاز روز بسیج نظامی بود، بعد از جنگ و نیاز کشور در بحث سازندگی احساس می‌شد که بسیج وارد بحث سازندگی شد، امروزه نیز نیاز جامعه یک نیاز علمی منطقی و اجتماعی است و اگر بسیج بخواهد در اجتماع ورود پیدا کند و فعالیت خود را ادامه دهد باید نیازهای مردم را بشناسد.

وی افزود: بسیج اقشار مختلف را دسته‌بندی کرده مانند بسیج هنرمندان،اساتید،کارگران و سایر موارد و به‌صورت منظمی در خصوص آن‌ها کار می‌کند همچنین توانسته هر بخش را به یک و وزارت‌خانه متصل کند اما این امر کفایت نمی‌کند چرا که بسیج باید خود را به دانشگاه وصل کند و این خلأ عدم اتصال بسیج به دانشگاه همواره احساس می‌شود.

سردار کاظمی ادامه داد: بسیج باید با دانشگاه ارتباط برقرار کند زیرا جامعه دانشگاهی بهتر از نقاط ضعف جامعه و انقلاب آشنا است پس بسیج باید از حالت اولیه خود خارج شود و این امر تنها با ارتباط با دانشگاه اتفاق خواهد افتاد.

معاون امور بین الملل بسیج مستضعفین اضافه کرد: دانشگاه قم از نظر علمی و محتوایی هم به‌صورت کمی و هم به‌صورت کیفی توانسته است بسیار خوب عمل کند اما باید خاطرنشان کرد که ما و شما برای جمهوری اسلامی ساخته نشده‌ایم بلکه ما برای کار بسیار بزرگ‌تری ساخته شدیم که در کلام امام و رهبری نیز این امر مشهود است.

وی گفت: بسیج برای عمل کردن باید با فکر حرکت کند و این فکر را باید از بدنه علمی کشور دریافت کند در احادیث نیز آمده‌است علمی که نفع ندهد علم نیست در حوزه نظامی نیز همین است ما در میدان عمل همواره موفق‌تر بودیم چراکه علم در کنار قوت می‌تواند منجر به موفقیت شود.

در دانشگاه قم، قدرت علم و قوت اعتقاد وجود دارد

سردار کاظمی بیان کرد: در دانشگاه قم نیز قدرت علم و قوت اعتقاد وجود دارد بسیج نیز به ظرفیت دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه قم نیاز دارد و باید از آن استفاده کند.

معاون امور بین الملل بسیج مستضعفین ادامه داد: یکی از مأموریت‌های بین‌الملل بسیج ارتباط با نیروی قدس است همان‌گونه که نیروی هوایی و موشکی ما قدس را همراهی می‌کند بدنه علمی و دانشگاهی نیز باید با قدس ارتباط علمی برقرار کند وظیفه‌ی دیگری نیز وجود دارد به جهت اینکه دانشگاه‌ها باهم ارتباط داشته باشند و جزیره‌ای عمل نکنند.

تلفیق حوزه و دانشگاه که در دانشگاه قم ایجاد شده‌ تلفیق بسیار مبارکی است

وی افزود: دانشگاه در سازمان بسیج تحت عنوان دانشگاه انقلاب اسلامی تأسیس شده‌است که 300 زیر رشته دارد این دانشگاه نیاز دارد که برای بالا بردن جایگاه خود به دانشگاه شما وصل شود

سردار کاظمی در پایان تصریح کرد: ما یک جمهوری اسلامی داریم که کشور ایران را اداره می‌کند یک انقلاب اسلامی که جهان را اداره می‌کند و ثمرات آن را در ماه‌ها و سال‌های آینده احساس خواهید کرد، ایران در علم و ایمان سرآمد همه کشورها هستند این تلفیق حوزه و دانشگاه که در دانشگاه قم ایجاد شده‌ تلفیق بسیار مبارکی است و نظام می‌تواند از این امر بهترین استفاده را ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا