برای حفظ انقلاب و ایجاد رفاه و امنیت، به اقتدار دفاعی و اقتصادی دانش‌بنیان نیاز است

حمیدرضا طیبی در آیین اختتامیه دومین همایش ملی فناوری‌های نوین دریایی که در دانشگاه نیروی دریایی امام خمینی(ره) نوشهر برگزار شد، با بیان اینکه دوران شکوفایی علم در تاریخ جهان اسلام وجود دارد، اظهار کرد: در دوره‌ای توسط مسلمانان نسبت به علم غفلت شد و این امر موجب شد غربی‌ها به تولید علم بپردازند و صاحب علم و صنعت شوند.

وی افزود: کشورهای غربی در دوره‌ای که صاحب صنعت و علم شدند، برای گرداندن صنعت نیازمند مواد اولیه بودند و این مواد را از سایر کشورهای تحت سیطره خود تامین می‌کردند و به همین خاطر نیاز به کشورگشایی مستقیم نداشتند بلکه تنها رسیدن مواد برایشان مهم بود.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: به همین دلیل در سال‌هایی که قیمت نفت افزایش یافت، این امر تاثیر چندانی در علم، فناوری و اقتصاد این کشورها نداشت و از طریق دست‌نشانده‌های خود برای دریافت مواد اولیه  برنامه‌ریزی می‌کردند و در پی این اقدام نیز بودند و هستند که سایر کشورها صاحب فناوری نشوند.

طیبی با اشاره به وضعیت صنعت کشور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و گسترش مونتاژ، بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی یکی از نگرانی‌ها وابسته بودن به صنعت کشورهای دیگر بود که با پیروزی انقلاب می‌بینیم که با رهنمودهای امام راحل اقدامات خوبی صورت گرفت و طی این سال‌ها نیز کشور از لحاظ فناوری پیشرفت‌های خوبی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: برای حفظ انقلاب و ایجاد رفاه و امنیت، به اقتدار دفاعی و اقتصادی دانش‌بنیان نیاز است، بنابراین باید صاحب علم و فناوری شد.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه دفاع ما باید متکی بر تولید و فناوری باشد، گفت: باید صاحب علم و فناوری پیشرفته شد و از همه روش‌های معقول استفاده کرد.

طیبی با بیان اینکه  مشکلی در تولید علم و فناوری در ایران وجود ندارد، یادآور شد:  تنها کافی است خود را باور داشته باشیم اما باید اراده آن نیز  وجود داشته باشد.

وی بر استفاده از همه فرصت‌ها در تولید فناوری  تاکید کرد و گفت: نیاز است بخشی از علم و فناوری تولید و بخشی نیز خریداری شود و بعد از جذب ارتقاء داده شود و جهاد دانشگاهی نیز بر همین اساس پایه‌ریزی شد و نشان داد که توان تولید علم و فناوری در کشور وجود دارد.

طیبی تاکید کرد: ما نه تنها توان تولید علم را داریم بلکه توان حرکت در مرز علم را نیز داریم تا تبدیل به فناوری شود که خدمات سلول‌های بنیادین از جمله موارد حرکت در مرزهای علم و دانش است.

وی با اشاره به بازدید فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی، گفت: زمینه‌های گسترده‌ای بین جهاد دانشگاهی و نیروی دریایی وجود دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: کشور باید اقتدار دفاعی و اقتصادی داشته باشد و در این میان اولویت با اقتدار دفاعی است و سرزیر تولید فناوری می‌تواند به حوزه شهری منتقل شود.

طیبی با تاکید بر اینکه برای حفظ انقلاب اسلامی نیاز به اقتدار است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کنند تا فناوری های تولید شده به راحتی وارد زندگی مردم شوند.

وی در پایان گفت: تمام تلاش جهاد دانشگاهی بر این است تا در سال‌های آینده الگوی موفقی از همکاری‌های این مجموعه و نیروی دریایی به نمایش گذاشته شود.

در پایان این همایش به 37 مقاله برتر ارائه شده، لوح سپاس و تندیس همایش اهداء شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا