توان افزایی جوامع محلی اولویت سازمان حفاظت محیط زیست است

معصومه ابتكار روز شنبه در آیین رونمایی و اهدای لوح ذخیره گاه زیستكره تنگ صیاد سبزكوه استان چهارمحال وبختیاری در تالاب گندمان بروجن افزود: پروژه بین المللی منارید كه از چهارمحال وبختیاری آغاز شد و درحال تعمیم به استان های دیگر است نقش مهمی در توانمندسازی جوامع محلی در حفاظت از محیط زیست دارد. 
وی ادامه داد: باید به جوامع محلی آموزش داده شود تا با حفاظت از محیط زیست پیرامون خود در توسعه مشاغل مرتبط از جمله كشاورزی بتوانند، شغل پایدار ایجاد كنند. 
ابتكار، تنوع زیستی و حفاظت از تالاب های كشور را از دیگر برنامه های مهم این سازمان برشمرد و گفت: حفاظت از تالاب ها با مدیریت تلفیقی هم اكنون در چهارمحال و بختیاری از تالاب چغاخور آغاز شده و بر روش های مبتنی بر حفظ اكوسیستم و اكولوژی تمركز دارد. 
معاون رییس جمهوری ادامه داد: طرح حفاظت از تالاب بین المللی چغاخور نیز تهیه و برای تایید به سازمان حفاظت محیط زیست كشور ارائه شده است. 
ابتكار خاطرنشان كرد: در طرح تنوع زیستی منطقه زاگرس، بخش های ناغان و بلداجی بعنوان سایت های پروژه تنوع زیستی انتخاب شده است. 
وی درخصوص اهداء لوح ذخیره گاه زیستكره تنگ صیاد سبزكوه استان چهارمحال وبختیاری نیز یادآور شد: این برنامه به منظور پاسداشت طبیعت و افزایش مشاركت مردم برای رسیدن به معیشت و شغل پایدار اجرا شده است. 
ابتكار تصریح كرد: حفاظت از منطقه تنگ صیاد و سبزكوه یك نماد جهانی از سرزمین است كه در آنجا اقوام مختلف در كنار هم ضمن پرداختن به معیشت پایدار كشاورزی، دامپروری و صنعت در حفظ محیط زیست تلاش و همكاری دارند. 
وی با تشریح مشكلات زیست محیطی چهارمحال و بختیاری از جمله آتش سوزی سال 88 تالاب بین المللی گندمان شهرستان بروجن، افزود: با تلاش و همكاری جوامع محلی و دستگاه های مختلف این تالاب هم اكنون احیاء شده است. 
به گزارش ایرنا، در این آیین لوح ذخیره گاه زیستكره تنگ صیاد سبزكوه استان چهارمحال وبختیاری كه از سوی یونسكو صادر شده، ‌به معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست كشور، اهداء شد كه دكتر ابتكار این لوح را به استاندار چهارمحال وبختیاری اهداء كرد. 
آیین رونمایی و اهدای لوح ذخیره گاه زیستكره تنگ صیاد سبزكوه استان چهارمحال وبختیاری روز شنبه با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست كشور، مسوولانی از یونسكو و استان چهارمحال وبختیاری در تالاب گندمان شهرستان بروجن برگزار شد. 
به گزارش ایرنا،  پروژه بین المللی منارید (MENARID) در چارچوب برنامه توسعه پایدار و یكپارچه كشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در هفت كشور اردن، الجزایر، ایران، تونس، مراكش، مصر و یمن اجرا می شود كه این پروژه در ایران، با مشاركت تسهیلات جهانی محیط زیست(GEF)، برنامه توسعه ملل متحد(UNDP) و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور به عنوان نماینده دولت از شهریور 1390 آغاز شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا