کاهش اثرات مخرب بنزین بر خون با ماده مؤثره انار

در پژوهشی که در مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران انجام‌ شده است، تاثیر ماده‌ مؤثره در انار در کاهش اثرات زیان‌بار «ام. تی. بی. ای» موجود در بنزین در خون انسان به اثبات رسیده است.محققین مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، در راستای پیشگیری از عوارض نامطلوب «ام. تی. بی. ای»، ترکیب آنتی اکسیدان الاژیک اسید را مورد مطالعه قرار دادند که منجر به کاهش اثرات تخریبی آن شد.

الاژیک اسید به وفور در میوه‌هایی از قبیل انار، توت‌فرنگی و انگور یافت می‌شود و بنابراین محققان توصیه می‌کنند تا افراد و به ویژه کسانی که در شهرها و مناطق صنعتی زندگی و یا کار می‌کنند، این میوه‌ها را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

متیل ترت بوتیل اتر (ام تی بی ای) یک ماده افزودنی به بنزین است که با افزایش عدد اکتان منجر به اکسیژن‌رسانی به سوخت می‌شود.انسان از طریق تنفس دود خودروها، مصرف آب‌های آشامیدنی و تماس پوستی با آب آلوده به «ام. تی. بی. ای»، در معرض آن قرار می‌گیرد از این‌رو سلامت انسان‌ها در فضایی که «ام. تی. بی. ای» وجود دارد، به یک موضوع جدی تبدیل شده است.

در این تحقیق اثر ام تی بی ای بر هموگلوبین (پروتئین تنفسی خون انسان) مورد مطالعه قرارگرفته که حاکی از تغییر ساختار و عملکرد این پروتئین در حضور «ام. تی. بی. ای» است.

به گزارش مهر، «ام. تی. بی. ای» یک ترکیب اکسیدانت بوده و از طریق تولید رادیکال‌های آزاد، می‌تواند زمینه‌ساز دیابت و عوارض ناشی از آن باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا