همکاری 11 استان برای بازگرداندن خوزستان به گذشته ضروری است

«محمد درویش» شنبه در دومین گردهمایی سازمان های مردم نهاد محیط زیست خوزستان که در سالن آمفی تئاتر سازمان آب و برق خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: برای احیای تالاب ها باید رودخانه های کارون، دز، کرخه، جراحی و زهره در خوزستان و استان های بالادست این حوضه های آبریز همکاری کنند.
وی افزود: طرحی که با همکاری سازمان آب و برق در دست اجرا است، با مشارکت مردم صورت می گیرد.
به گفته وی، این طرح 10 ساله و بی سابقه در کشور است که با مشارکت تشکل های زیست محیطی اجرا می شود.
درویش با اشاره به تفاهم نامه سازمان آب و برق خوزستان با سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: چهار کمیته تخصصی در این زمینه تشکیل شده و این تفاهم نامه از سال 95 به طور جدی وارد مراحل اجرایی می شود.

*درخواست از سردار سلیمانی برای وساطت آزادی محیط بان محکوم به اعدام
مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در این گردهمایی ضمن دعوت از دوستداران محیط زیست برای مشارکت در آزادی دومین محیط بان محکوم به اعدام گفت: در صندوقی که به نام «گنجه پشتیبان زیست بوم ایران» تشکیل شده در 2 ماه 14 میلیارد ریال جمع آوری شده است.
وی اظهار کرد: در ابتدای تشکیل این صندوق خیلی ها باور نمی کردند که بتوان روی کمک های مردمی حساب کرد اما مردم ما ثابت کردند با وجود شرایط دشوار معیشتی و کاری در امر خیر مشارکت می کنند.
درویش با بیان اینکه امیدواریم با کمک های مردم دومین محیط بان تا قبل از نوروز آزاد شود، گفت: علاقه مندان به مشارکت در این حرکت انسان دوستانه و آزادی این محیط بان می توانند با مراجعه به نشانی صندوق www.edfi.ir کمک های خود را به این حساب واریز کنند.
این فعال محیط زیست با اشاره به شهید شدن تعداد زیادی از محیط بانان کشور گفت: قدردانی از محیط بانان می تواند به آنها دلگرمی دهد زیرا در مملکتی زندگی می کنیم که حتی یک خیابان به یاد محیط بانان به عنوان پاسداران بی ادعا و کسانی که در شرایط سخت معیشتی هستند نامگذاری نشده این در حالیست که در برخی شهرها هنوز تندیس های شکارچیان نصب است.
وی افزود: دو محیط بان محکوم به اعدام «اسعد تقی زاده» و «غلامحسین خالدی» به ترتیب هشت و پنج سال در زندان بودند، البته رئیس قوه قضائیه اخیرا قول داده که به سمتی برویم که در صورت ارتکاب به قتل در حین وظیفه، محیط بانان قتل غیرعمد در نظر گرفته شود و بعد از این با معضلی به نام طناب دار مواجه نشویم.
درویش اظهار کرد: از 9 محیط بان زندانی در دوران ریاست ابتکار بر سازمان محیط زیست هفت نفر آنها آزاد شده اند.
وی با اشاره به افضلی محیط بان کرمانی که خانواده مقتول راضی به بخشش او نیست، افزود: معصومه ابتکار برای جلب موافقت خانواده مقتول با سردار قاسم سلیمانی نیز صحبت کرده تا واسطه آزادی این محیط بان شود.
در حاشیه این گردهمایی نمایشگاه عکس محیط زیست نیز برگزار شد.
«محمدرضا شمسایی» مدیرعامل سازمان آب و برق مبلغ 50 میلیون ریال، حمیدرضا خدابخشی معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی مبلغ 40 میلیون ریال و دکتر رادمنش نیز مبلغ 30 میلیون ریال به عنوان نمادین به آزادی محیط بان کمک کردند.
چهار اثر از هاشم بدری نقاش برجسته خوزستانی نیز برای کمک به محیط بان محکوم به اعدام در معرض فروش قرار گرفت.
غلامحسین خالدی و اسعد تقی زاده دو محیط بان منطقه حفاظت شده دنا در دو حادثه مشابه در نبرد با شکارچیان غیر مجاز و متجاوزان به محیط زیست به سمت آنها تیراندازی می کنند که به کشته شدن دو تن از شکارچیان می انجامد. دادگاه هر دو محیط بان را به قتل عمد محکوم و حکم قصاص آن ها را صادر می کند. با تلاش فعالان محیط زیست حکم به مصالحه می شود اما هر یک از اولیای دم برای گذشت از حق خود (قصاص) مبلغ 10 میلیارد ریال درخواست کرده اند که با توجه به عدم امکان تامین مبلغی از سوی خانواده های محیط بانان، دوستداران محیط زیست در نقاط مختلف کشور برای آنها مراسم گلریزان برگزار کرده اند.
به گزارش ایرنا، نخستین گردهمایی سازمان های مردم نهاد محیط زیستی خوزستان 28 بهمن امسال در اهواز برگزار شد. این گردهمایی ها در راستای تحقق تفاهم نامه ای است که مهر امسال میان سازمان آب و برق خوزستان و سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای احیای پنج تالاب خوزستان امضا شد.
استفاده از نقش جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد محیط زیستی برای مهار بحران های زیست محیطی در خوزستان هدف اصلی این تفاهم نامه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا