داده‌ باز دروازه ای بسوی پیشرفت و نوآوری

داده‌، قدرت ایجاد تحول و مختل‌کردن شیوه مدیریت جوامع را دارد و داده باز که دسترسی و استفاده از آن آزاد است، می‌تواند توسط هر کسی به اشتراک گذاشته شود. داده باز، غیرشخصی بوده و می‌توان از آن برای شناسایی و پیش‌بینی روندها و رفتارها در مقیاس بزرگ استفاده کرد. این نوع داده مخالف داده بسته عمل می‌‌کند که به استفاده داخلی در یک سازمان محدود می‌شود.

مزایای داده باز

هم‌اکنون بسیاری از سازمان‌ها از مزایای داده باز استفاده می‌کنند و «پورتال داده باز اتحادیه اروپا»، تلاش‌های دولت بریتانیا تحت نام Opening up Government و «شاخص جهانی داده باز»، سه مورد از ابتکاراتی هستند که مقادیر بزرگ داده درباره صنعت، بهداشت، تحصیل و اشتغال را دسترس‌پذیر می‌کنند.

سازمان‌های دیگری هم وجود دارند که بر روی ارتقای شفافیت داده‌های باز عمل می‌کنند به طور مثال این موضوع که مالیات‌های مالیات‌دهندگان در چه راهی صرف می‌شود یا این که یارانه‌های کشاورزی چگونه در سراسر اروپا خرج می‌شود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت شفافیت داده باز، فرصت‌هایی را برای تمامی انواع سازمان‌ها، آژانس‌های دولتی و نهادهای دیگر جهت دسترسی به راه‌های جدید حل مشکلات جوامع در اختیار می‌گذارد. این فرصت‌ها شامل مراقبت‌های بهداشتی پیشگیری‌کننده و به طور مثال طراحی و ارتقای سیستم حمل و نقل عمومی شهرهاست.

در این میان، به طور مثال، سیستم حمل و نقل شهر لندن یکی از نخستین نهادهای دولتی در انگلستان بود که داده باز را جهت استفاده شهروندان از کارکردهای جدید در اختیار گذاشت. بیش از 5000 توسعه‌گر جهت استفاده از این داده و در 30 بخش ثبت‌نام کردند که این بخش‌ها شامل طراحی سفر، اختلالات، پیش‌بینی ورود و خروج قطارها، جدول زمانبندی، مسیرها و کرایه‌ها بودند.

استفاده از داده باز فرصت‌های مهمی را برای تجارت در اختیار می‌گذارد و همچنین زندگی روزانه شهروندان و جوامع را ارتقا خواهد بخشید.

تبدیل داده باز به عمل

در این میان همکاری بین شرکای چندگانه در یک پروژه خاص می‌تواند داده باز را از مرحله داده به عمل تبدیل کند. با این حال این کار نیازمند آن است که ارائه‌دهندگان داده، کاربران داده و توسعه‌گران داده گرد هم آیند و درباره رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر به توافق برسند.

در سال 2013، شورای شهر گلاسکو انگلستان، بودجه 24 میلیون پوندی را برای سرمایه‌گذاری بر روی شناسایی روش‌های استفاده از فناوری و داده با هدف ایمن‌ترکردن، پایدارترکردن و هوشمندترکردن زندگی شهروندان دریافت کرد. این پروژه مستلزم ارائه مقادیر عظیم داده‌های غیرحساس و غیرشخصی از ارائه‌دهندگان مختلف به طور آنلاین و به صورت باز در اختیار کارشناسان بود. توسعه‌دهندگان با استفاده از چنین داده‌ای قادر به ارائه کارکردهای جدیدی بودند که سازمان‌ها و اشخاص می‌توانند به طور همسان از آن استفاده کنند.

در حال حاضر شهرهای زیادی در انگلستان در حال استفاده از فناوری برای بهره‌وری از داده باز هستند. به طور مثال پروژه «شهر گلاسکو آینده» از داده باز برای خلق سیستم‌های پیش‌بینی‌کننده‌ای استفاده می‌کند که به شهروندان اطلاعات موردنیاز برای اتخاذ تصمیمات روزانه بهتر را می‌دهد. در این میان امنیت به دلیل شکستن مرز داده‌ها و حملات سایبری چالشی عمده به شمار می‌آید.

داده باز در آینده

آینده داده باز فرآیندی تعاملی با هدف ارائه خدمات شهری بهتر است و سازمان‌ها باید داده‌هایشان را به اشتراک گذارده و با یکدیگر برای استفاده بهتر از این داده و آسان‌ترکردن زندگی‌های شهروندان همکاری داشته باشند. استفاده از داده، الگوهایی را توصیف می‌کند که با استفاده از آن شهروندان می‌توانند مشکلاتشان را به روش‌هایی که قبلا ممکن نبود، حل کنند.

در تمامی پروژه‌های شهری، شیوه نوآوری و خلق راهکارهای جدید برای مشکلات، ایجاد شراکت‌های داده باز با حضور شرکایی است که تمایل دارند درمورد ابتکارات جدید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

بسیاری از این ابتکارات برای مردم، دولت‌ها و شرکت‌ها مزیت‌بخش خواهند بود. حوزه داده باز، حوزه‌ای با شفافیت بالایی است که در آن، داده دیگر در اختیار سازمان‌های تجاری نیست؛ استفاده از داده باز فرصت‌های مهمی را برای تجارت در اختیار می‌گذارد و همچنین زندگی روزانه شهروندان و جوامع را ارتقا خواهد بخشید.

 

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا