ایران در فناوری نانو عنوان هفتم جهان را در اختیار دارد

به گزارش روابط عمومی استانداری قزوین، سعید سرکار روز یکشنبه در دیدار با استاندار قزوین افزود: در بخش توسعه علمی کشور باید از تمام ظرفیت های ایجاد شده نهایت استفاده را به عمل آورد.

وی ادامه داد: باید ضمن بهره گیری از فعالیت های ترویجی و تحقیقاتی، بتوانیم با بکارگیری توانمندی های فناوری های نانو، بخش های مختلف از جمله صنعت کشور را به بالاترین نقطه اوج خود برسانیم.

سرکار به سرمایه گذاری کشورهای توسعه یافته در حوزه نانو اشاره و اظهار کرد: اکنون آمریکا سالانه 1.06 میلیارد دلار، روسیه 1.2 میلیارد یورو و ژاپن نیز یک میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: روش های بکار گرفته شده ایران در بخش فناوری نانو توانسته این کشور را در شرایطی قرار دهد که تمامی کشورهای توسعه یافته در این بخش آن را به رسمیت بشناسند.

وی، ثبات مدیریت و دوری جستن از مباحث سیاسی را رمز موفقیت این ستاد در عرصه های مختلف مدیریتی کشور برشمرد و یادآور شد: از آغاز تاسیس این مرکز به هیچ وجه در مسایل حاشیه ای ورود پیدا نکرده و با قرار دادن منافع ملی به عنوان اولویت نخست، با عمل به منویات رهبر معظم انقلاب همواره از حمایت های ایشان برخوردار بوده است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، قزوین را یکی از استان های شاخص در بخش های مختلف دانست و گفت: با ارایه برنامه های راهبردی در حوزه های کلیدی و شاخص می توان ضمن نظارت بر اهداف از پیش تعیین شده، شاهد تحقق ماموریت های محوله باشیم.

مرتضی روزبه استاندار قزوین نیز در این دیدار گفت: یکی از اشکالات موجود در بخش علمی و فناوری این است که ظرفیت های استان های کشور دیده نمی شود و بسیاری از امور تنها در مرکز پایتخت و چند شهر مهم تمرکز یافته است. 

وی افزود: این در حالی است که در حوزه های مختلف از جمله فناوری نانو بایستی با رویکرد و توجه به تمامی مناطق کشور، گام های بلندی برداشته شود. 

وی به تمرکز گرایی موجود در کشور انتقاد کرد و افزود: متاسفانه در گذشته اصرار بر این بوده که ایران با تهران و یا چند استان شناخته شود، لذا سایر نقاط کشور با این دیدگاه کمتر مورد توجه قرار گرفته و از این جهت نیازمند گام های اساسی در بخش تمرکز زدایی بخش های مختلف در کشور هستیم. 

به گفته استاندار قزوین، یکی از مباحث و مولفه های اصلی در اقتصاد مقاومتی توجه به ظرفیت ها و توانمندی های موجود در مناطق مختلف کشور است که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است.

روزبه در ادامه به ظرفیت های استان قزوین اشاره کرد و گفت: قزوین با سه هزار واحد تولیدی در نیم قرن گذشته یکی از استان های مهم صنعتی کشور محسوب می شد در حالی که وجود شهرک ها، نواحی صنعتی و نیز پارک علم و فناوری آن در نوع خود منحصر به فرد است.

وی یادآور شد: استان قزوین با شاخصه دشت کشاورزی یکی از معدود دشت های حاصلخیز کشور به شمار می رود که به تعبیر رهبر انقلاب دشت قزوین یک برداشت نو، استثنایی و منحصر به فرد است.

وی ادامه داد: وجود دانشگاه های متعدد با بیش از 130 هزار دانشجو که 10 درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده در نوع خود بی نظیر است اما متاسفانه با گذشت سال ها، مراکز آموزش عالی استان نتوانسته اند رابطه مستحکمی بین بخش های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی برقرار سازند. 

استاندار قزوین خواستار گسترش و پیوند طرح های مختلف نانو و شرکت های دانش بنیان در این استان شد و افزود: در این راه بایستی گام های بلندی برداریم و با کاهش فاصله بین مراکز دانشگاهی و علمی بتوانیم خواسته های فکری دانشجویان و دانشمندان خود را عملی تر سازیم. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا