خطوط خودروسازی به طور مستمر از سوی سازمان محیط زیست بازرسی و کنترل می شود

معصومه ابتکار در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس مصوبه کاهش آلودگی هوا خودروسازان مکلف شدند از اول مهرماه 93 تمام خودروهای خود را بر اساس استاندارد یورو 4 تولید کنند که با جدیتی که دولت یازدهم بر این مساله دارد خودروسازان موظف به رعایت تمام الزامات برای تولید محصول یورو 4 شدند. وی تاکید کرد:با توجه به رسالت سازمان حفاظت محیط زیست در کاهش آلودگی هوا ، این سازمان به طور مستمر از خطوط تولید خودروسازان به صورت کاملا تصادفی نمونه برداری می کند و این نمونه مورد آزمایش قرار می گیرد، اگر نتیجه آزمایش ها مطابق با استاندارد یورو 4 نباشد با همکاری نیروی انتظامی نسبت به متوقف شدن شماره گذاری آن نوع خودرو اقدام می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: از آنجا که کاهش آلودگی هوا و تامین سلامت شهروندان برای سازمان محیط زیست بسیار مهم است بنابراین در این زمینه هیچ تخفیفی قائل نیست به طوری که سال گذشته با همکاری نیروی انتظامی شماره گذاری چند خودرو که با استانداردهای یورو 4 مطابقت نداشتند متوقف شده بود.
وی با بیان اینکه اکنون خودرویی که در کشور تولید می شود مطابق با استاندارد یورو 4 است گفت: همواره در کشور متقاضی و تولید کننده خودرو وجود دارد بنابراین مساله مهم در این زمینه رعایت استاندارد است، پرداخت وام یک بحث اقتصادی اجتماعی است و بسته ای برای خروج از رکود بود، وام از نظر ما مشکلی ندارد بلکه مهم استاندارد بودن خودرو است.
ابتکار افزود: ضمن اینکه تاکید ما بر توسعه الگوی حمل و نقل در شهرهای بزرگ است و اینکه برنامه ریزی ها به سمت حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس پیش رود و خودروها بیشتر برای سفرهای بین شهری مورد استفاده قرار گیرند.
معاون رییس جمهوری در ادامه به طرح خروج خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: سال گذشته 350 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد و این کار با جدیت در دولت پیگری می شود، مکانیسیم آن فعال است و باید ساز و کار لازم برای خروج خودروهای از رده خارج به ویژه خودروهای دولتی اجرایی شود.
به گفته وی برای خروج خودروهای فرسوده سنگین و عمومی هم باید برنامه ریزی صورت گیرد.
*** یکپارچه کردن روند معاینه فنی
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: دولت موضوع معاینه فنی خودروها را با جدیت دنبال می کند، چندی پیش آیین نامه ای در دولت تصویب شد که بر اساس آن ضوابط ، مقررات و استانداردهای معاینه فنی تا حدودی به روز شد.
ابتکار گفت: همچنین بر روی بحث قیمت های مربوط به معاینه فنی نیز اقداماتی آغاز شده که از سال آینده اجرایی می شود.
معاون رییس جمهوری اظهار کرد: یکپارچه سازی معاینه فنی خودرو جزو برنامه های دولت و سازمان حفاظت محیط زیست است که بر این اساس هم زمان معاینه فنی و هم راه فرار و دیگر تخلفات کاهش می یابد.
*** تولید موتورسیکلت استاندارد
ابتکار گفت: بر اساس مصوبه کاهش آلودگی هوا تولید موتورسیکلت در داخل کشور هم باید مطابق با استاندارد یورو 3 باشد که این کار اکنون انجام می شود.
وی افزود: تولید موتورسیلکت سالها به حال خود رها شده بود و هیچ استانداردی نداشت اما اکنون با استاندارد یورو 3 تولید می شود و از نظر سازمان حفاظت محیط زیست خط تولید موتورسیکلت هم مشمول بازرسی و کنترل مستمر می شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سوخت هم یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا گفت: اکنون در بیشتر کلان شهرها بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع می شود که نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا