جذاب کردن محیط کارخانه ها، دانش مهندسان نساجی را در خدمت تولید قرار می دهد

سیناپرس: مهندس علیرضا حایری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به پیشینه طولانی صنعت نساجی در ایران و جهان، گفت: صنعت نساجی یک صنعت بسیار قدیمی است. نساجی جزو اولین رشته هایی است که از حدود 120 سال پیش در کشور ما صنعتی شد. در دنیا هم انقلاب صنعتی با صنعت نساجی شکل گرفت. در سال های اخیر بسیاری از کشورها مثل چین و هند و کره جنوبی، از طریق این صنعت به رشد و توسعه اقتصادی دست پیدا کرده اند.

 

عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران، خاطرنشان کرد: این رشته چون رشته ای فراگیر است و سابقه ای طولانی دارد، قاعدتا مهندسان و متخصصانی که در این صنعت کار می کنند، جزو پیشگامان رشته های مهندسی هستند. هم اکنون در چند دانشگاه معتبر کشور، رشته مهندسی نساجی ارایه می شود که مهم ترین آنها دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. این دانشگاه در سال 1337 تاسیس شد و از همان سال، دانشجوی مهندسی نساجی جذب کرد. تخمین زده می شود که چیزی در حدود 14000 متخصص نساجی دانشگاه رفته در کشور داشته باشیم که اکثر آنها جذب بخش صنعت شده اند.

حایری یادآور شد: نیاز جوامع به صنعت نساجی که نمود اصلی آن بخش پوشاک است، یک نیاز روزافزون است. برآوردی که از بازار مصرف صنایع پوشاک جهان در سال 2012 صورت گرفته است، نشان می دهد که ارزش این بازار چیزی در حدود 1100 میلیارد دلار است. پیش بینی شده تا سال 2025، این نیاز به 2100 میلیارد دلار افزایش می یابد و تقریبا ظرف مدت 12 سال، دو برابر می گردد.

دبیر پیشین انجمن صنایع نساجی ایران، افزود: بر اساس آمار بانک مرکزی، سرانه مصرف پوشاک هر نفر در ایران، حدود 200 دلار در سال است. با لحاظ کردن جمعیت 75 میلیونی کشور، بازار مصرف پوشاک در ایران، سالانه در حدود 15 میلیارد دلار خواهد بود که 3-4 میلیارد دلار آن از طریق واردات و قاچاق و کالای همراه مسافر تامین می شود و مابقی توسط تولیدکنندگان داخلی پوشش داده می شود. پیش بینی شده که در سال 2025 بازار مصرف پوشاک ایران به 25 میلیارد دلار برسد.

برآوردی که از بازار مصرف صنایع پوشاک جهان در سال 2012 صورت گرفته است، نشان می دهد که ارزش این بازار چیزی در حدود 1100 میلیارد دلار است. پیش بینی شده تا سال 2025، این نیاز به 2100 میلیارد دلار افزایش می یابد و تقریبا ظرف مدت 12 سال، دو برابر می گردد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه صنعت پوشاک موتور محرک صنعت نساجی است، این آمار و ارقام نشان دهنده سرعت رشد صنایع نساجی در ایران و جهان است. بنابراین ما برای اینکه از این قافله عقب نیفتیم، نیاز به سرمایه گذاری برای بازسازی، نوسازی و ایجاد صنایع جدید داریم و اگر ما این کار را نکنیم، مصرفمان رشد خود را خواهد داشت و ما تبدیل به یک واردکننده محصولات نساجی خواهیم شد.

حایری در پاسخ به این پرسش که برای تحقق این هدف، سطح دانش نساجی مهندسان کشور تا چه اندازه می تواند کارآمد باشد؟ گفت: ما باید محیط کارخانه ها را برای مهندسان نساج جذاب کنیم و کاری کنیم که فارغ التحصیلان دانشگاهی جذب کارخانه ها شوند. متاسفانه الان جذابیت بازار تجارت به دلیل شرایط بهتر مالی و درآمدی، بیشتر است. این موضوع باعث می شود که کارخانه ها چندان در جذب دانش آموختگان دانشگاهی موفق نباشند برای اینکه این افراد کمتر تمایل دارند جذب واحدهای صنعتی شوند و دانش و تخصص خود را در خدمت تولید قرار دهند.  

      

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا