بررسی تغییرات آب و هوائی با مطالعه یخ های قلل کوه آند

سینا پرس : پژوهشگران به منظور بررسی روند توالی و نوع تغییرات آب و هوائی در کره زمین اقدام به بررسی و مطالعه یخ های قله کوه آند کرده اند . در این پژوهش پائولو گابریلی Paolo Gabrielli و لونی تامپسون and Lonnie Thompson  از دانشگاه ایالتی اوهیو The Ohio State University  اقدام به نمونه برداری و مطالعه بخش های هسته مرکزی کلاهک های یخزده قله کوه Quelccaya در رشته کوه آند کرده اند که در دل خود آثار و شواهد شرایط جوی  سال های مختلف یک هزار و دویست سال گذشته  را ضبط کرده و به اعتقا کارشناسان با این مطالعات می توان پی برد که چه سالی هوا خشک بوده و در چه سالی بارندگی زیادتر بوده و میزان غبار و گرد و خاک در کدام سال ها افزایش یافته است .

این پژوهشگران در آنالیز این موارد نمونه برداری شده با موادی مختلف از قبیل سنگ سرمه یا antimony ، آرسنیک ، bismuth ، molybdenum  و  سرب رو به رو شدند . بسیاری از این مواد به سال های پیش از کشف قاره امریکا توسط اسپانیائی ها تعلق داشته و بر اساس مطالعات انجام شده ، این مواد شیمیائی از منشا و منابع طبیعی مانند معادن یا فعالیت های آتش فشانی وارد طبیعت شده اند .

نکته بسیار قابل توجه و مهم این است که بخش بزرگی از این عناصر شیمیائی در لایه های یخزده مرتبط سال 1600 میلادی  کشف شدند . این میزان افزایش آلودگی های صنعتی تا سال 1800 میلادی قابل مشاهده است .

به اعتقاد کارشناسان ، بیشتر این مواد شیمیائی و آلوده کننده در شهر Potosí که در مرزهای جغرافیائی امروز بولیوی قرار دارد تولید شده و دلیل این موضوع نیز استفاده گسترده استعمارگران اسپانیائی از معدن نقره موجود در این منطقه است که در رگه های معدنی این بخش ، میزان سرب از نقره بیشتر بوده و اسپانیائی ها با آسیاب کردن این سنگ های معدنی ؛ آن را به پودر تبدیل کرده و نقره آن را استخراج و با جیوه ترکیب می کردند . این موضوع سبب ایجاد آلاینده های جوی بسیاری می شده است .

پائولو گابریلی در این ارتباط اعلام کرد : این مساله که ما قادر به تشخیص و شناسائی آلودگی های موجود در یخ ها در یک منطقه بکر و طبیعی دست نخورده هستیم ، نشان دهنده میزان بالای رسوب این آلاینده ها در اقلیم و طبیعت منطقه است . در واقع تنها یک منبع قوی و نیرومند تولید کننده آلاینده های جوی و مواد شیمیائی می تواند تا این میزان بر آب و هوای منطقه  تاثیر منفی گذاشته و آثار آن  حتی بر یخ ها و برف های قله ای دور افتاده مانند Quelccaya دیده شود .