یک قدم تا حل معضل ترافیک

مرکز هوشمند حمل و نقل دانشگاه آلبرتا، سیستمی را ابداع کرده است که براساس آن علایم و نمایشگرهای موجود در بزرگراه ها، سرعتی را به رانندگان پیشنهاد می کنند که از توقف های ناگهانی و ترافیک  احتمالی جلوگیری می کند. به بیانی دیگر این سیستم با هماهنگ کردن سرعت خودروها و حجم وسایل نقلیه، ترافیک را کنترل می کند. این پروژه قرار است به مدت 4 هفته در شهر ادمنتون ادامه یابد.

تونی کویو( (Tony Qiu، استاد و مدیر بخش عمران و محیط زیست دانشگاه آلبرتا می گوید :  فرصتی استثنایی ایجاد شده تا با راه اندازی این سیستم در داخل شهر،بتوانیم با معضل ترافیک مقابله کنیم. درحال حاضر این سیستم در مناطق محدودی از شهر فعال است ولی تجهیزات لازم و علائم مخصوص در مناطق دیگر نیز نصب شده است و امیدوارم که در آینده ای نزدیک بتوانیم به کمک مزیت های این طرح، ترافیکی روان و ایمن داشته باشیم.

تونی کویو توضیح داد :برنامه ریزی برای انجام این طرح از 6 سال پیش و زمانی که تونی کویو ،وارد دانشگاه آلبرتا شده بود، آغاز شده است. مشابه این فناوری در کشورهای فرانسه، سوئد و ایالات متحده به منظور کاهش تصادفات و تراکم ترافیک مورد استفاده قرار گرفته است. به محض کامل شدن این پروژه می توان نتایج آن را در تمام شهر مشاهده کرد و این روش می تواند راه حلی دائمی برای حل مشکل ترافیک برای شهرها باشد.

وایی چیونگ( Wai Cheung)، متخصص اپراتورهای حمل و نقل شهری نیز در این زمینه می گوید: سرعت پیشنهادی سیستم براساس پارامترهایی مانند حجم ترافیک، تقاطع ها، عملیات راه سازی، تصادفات و شرایط آب و هوایی می تواند تغییر کند و اگر رانندگان به این علائم توجه کنند، این سیستم می تواند ترافیک را کاهش دهد و احتمال تصادفات را به حداقل برساند.

سرعت پیشنهادی، از محاسبه حجم خودروها و اطلاعات بدست آمده از سرعت خودروها بدست می آید و اطلاعات مربوطه از طریق حسگرهایی که در زیر جاده ها و بزرگراه ها کار گذاشته شده است، جمع آوری می شود . اطلاعات در مرکز بزرگی براساس الگوریتم پیچیده ای که توسط محققان نوشته شده ، پردازش و سرعت پیشنهادی محاسبه می شود . این سرعت در نمایشگرهای موجود در سطح شهر به نمایش گذاشته می شود.

اهمیت و ارزش این پروژه در زمان های اوج ترافیک معلوم خواهد شد. معمولا ترافیک به علت کاهش سرعت و یا توقف خودروها اتفاق می افتد و توقف یک خودرو به معنای ایجاد یک ترافیک چند صد متری است. با برنامه ریزی و گسترش این پروژه می توان به حل دائمی معضل ترافیک امیدوار بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا