گسترش و تنوع گونه انسانی، نتیجه دو میلیون سال تغییرات اقلیمی زمین

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید که مقاله برگرفته از آن در نشریه جهانی و پیشروی نیچر منتشر شده است، نشان می دهد که توزیع گونه های انسانی یا اصطلاحا هومینین در دو میلیون سال گذشته به شدت تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی کره زمین بوده است.

محققان موسسه علوم اساسی کره جنوبی برای انجام این مطالعه از منابع داده‌ای گسترده ای استفاده کرده و موفق شده اند بینش‌های مهمی را در مورد داستان تکامل انسان ارائه کنند.به گزارش سیناپرس،بر این اساس، در طول پنج میلیون سال گذشته، زمین از آب و هوای گرم تر و مرطوب تر دوران زمین شناسی پلیوسن (5.3-2.6 میلیون سال پیش) به آب و هوای سردتر و خشک تر دوره پلیستوسن (2.6-0.01 میلیون سال پیش) رسیده است.

در این چارچوب زمانی، تغییرات در مدار زمین به دور خورشید یا به اصطلاح چرخه‌های میلانکوویچ، بر آب و هوای این کره زیستی تأثیر گذاشته اند. چیزی که حالا دانشمندان امروزی را بر آن داشته است تا بین تغییرات آب و هوایی اجباری نجومی و مهاجرت‌های اجدادی انسان ارتباطاتی را برقرار نمایند.

در این پژوهش جالب، محققان داده‌های مدل‌سازی جدید را با تجزیه و تحلیل‌های فسیلی و باستان‌شناسی به منظور مطالعه حرکات پنج گونه هومینین یا انسانی از جمله گونه های هومو هایدلبرگنسیس، هومو ساپینس و هومو ارکتوس در دو میلیون سال گذشته ترکیب کردند.

بررسی ها نشان می دهند که تغییرات نجومی اجباری در دما، بارندگی و معیاری اکولوژیکی به نام «تولید اولیه خالص زمین» تأثیر عمده ای بر توزیع، پراکندگی و به طور بالقوه تنوع گونه های انسانی گذاشته اند.

طبق این بررسی ها، در اوایل دوره زمین شناسی پلیستوسن، هومینین ها در محیط هایی با تنوع آب و هوایی ضعیف مستقر شدند. به گزارش سیناپرس،با این حال، در اواخر دوره پلیستوسن، آن ها به شکلی جهانی سرگردان شده و با طیف گسترده ای از شرایط آب و هوایی سازگار شدند.

علاوه بر این، گمان می رود که اختلالات آب و هوایی در جنوب آفریقا و اوراسیا از 300 تا 400 هزار سال پیش به تبدیل جمعیت های هومو هایدلبرگنسیس به هومو ساپینس و نئاندرتال کمک کرده است.به گزارش سیناپرس،این یافته های جالب توجه که نظر نشریه معتبر Nature را برای انتشار آن ها جلب کرده اند، اطلاعات نوینی را در خصوص نحوه پراکندگی و تنوع گونه های انسانی در کره زمین ارائه می دهند.