شناسایی و درمان بیماری ها به کمک اثر انگشت

به گزارش سیناپرس، اثر انگشت بیشتر به عنوان سنگ بنای تحقیقات جنایی شناخته می شود. بیش از یک قرن است که دادگاه ها آنها را به عنوان مدرک در محاکمات پذیرفته اند. محققان اضافه می کنند که اشکال متمایز آنها برای هر فردی در این سیاره منحصر به فرد بوده و نحوه شکل گیری آنها تا کنون یک راز باقی مانده است.

پژوهشگران این مطالعات خاطرنشان می ‌کنند که یافته‌ های آنها ارتباط بین ژن‌ ها و ویژگی ‌های قابل مشاهده افراد یا ویژگی‌های فنوتیپی را نشان می‌ دهد. این کشف همچنین می تواند منجر به درمان های جدیدی برای اختلالات مادرزادی از جمله سندرم داون شود. 
پروفسور سیجیا وانگ (Sijia Wang) یکی از پژوهشگران این مطالعات و متخصص ژنتیک در مؤسسه تغذیه و سلامت شانگهای در یک بیانیه رسانه ای می گوید: ما این تحقیقات را صرفاً از روی کنجکاوی شروع کردیم اما بعداً مشخص شد که الگوی اثر انگشت با ژن‌ های رشد اندام ها مرتبط است که برای رشد جنین حیاتی هستند. 

به گفته محققان، این پژوهش ها، جامع ترین مطالعات در نوع خود بوده و دی ان ای بیش از ۲۳ هزار نفر را در گروه های قومی اسکن کرده است. یکی از تاثیرگذارترین مناطق برای اثر انگشت ژنی به نام EVI1 است که نقش کلیدی در رشد اندام جنینی ایفا می کند.

به گزارش سیناپرس، الگوهای اثر انگشت به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند: قوس، حلقه و چرخش. این شیارها و برجستگی ها بعد از ماه سوم بارداری روی انگشتان دست و پای جنین ظاهر می شوند. دانشمندان بر این باورند که آنها برای کمک به انسان برای گرفتن اجسام و درک بافت آنها تکامل یافته اند.

تجزیه و تحلیل داده های انسانی نشان داد که الگوهای اثر انگشت از نظر ژنتیکی با طول انگشت همبستگی دارند. به عنوان مثال، افرادی که اثر انگشت چرخشی دارند، نسبت به افرادی که این گونه نیستند، انگشتان کوچکتری دارند.
پروفسور جینشی لی (Jinxi Li) از دانشگاه فودان می گوید: ما دقیقاً نمی ‌دانیم که ژن‌ها چگونه الگوهای اثر انگشت را شکل می ‌دهند، اما می ‌توان آن را

با میزان قدرت رشدی که بر روی بافت جنینی به نام پدهای ولار که نقش مهمی در شکل ‌گیری الگوهای مختلف اثر انگشت دارد، تعیین کرد. 
به گفته محققان، با رشد دست های جنین، کف دست ها و انگشتان دست کشیده می شوند. این نیروها می توانند برای مثال یک چرخش را به یک حلقه تبدیل کنند. به گزارش سیناپرس، تحقیقات قبلی نشان داده بود که ژن EVI1 با سرطان خون مرتبط است. برخی از مطالعات همچنین نشان داده اند افرادی که الگوهای چرخشی دارند بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.
پروفسور وانگ ادامه می دهد: بسیاری از اختلالات ژنتیکی مادرزادی به الگوهای پوستی متفاوتی مانند اثر انگشت مربوط می شود. کودکان مبتلا به سندرم داون بیشتر احتمال دارد که یک چروک در کف دست خود داشته باشند. محققان در حال برنامه ریزی برای تحقیق در مورد چگونگی ارتباط الگوهای اثر انگشت با بیماری ها و مکانیسم اصلی این پدیده هستند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Cell منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا