آزمایش های پیشرفته باآزمایشگاه فضایی جدید چین

به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی چین طی بیانیه ‌ای رسمی اعلام کرد که فعالیت های علمی، آزمایش‌های فناوری و سایر کاربردها در زمینه‌های مرزی یا مهم استراتژیک در فضاپیما و آزمایشگاه فضایی تیانژو (Tianzhou) انجام خواهند شد.

در این راستا، دانشمندان پروژه‌های وابسته به دولت‌ های مرکزی و محلی، سازمان‌های تحقیقاتی، نهاد های آموزشی و شرکت‌ ها می ‌توانند پیشنهادات خود را تا ۱۵ ژانویه سال ۲۰۲۲ به این آژانس ارسال کنند.به گزارش سیناپرس، اندازه فیزیکی نمونه های هر آزمایش نباید از حداکثر وزن ۳۰ کیلوگرم و حداکثر ارتفاع ۳۰ سانتی متر تجاوز کند. این ازمایش های علمی باید طبق الزامات خاص منتشر شده توسط آژانس، از استانداردهای ایمنی سختگیرانه ای پیروی کنند.

بر این اساس اعلام شد شرکت کنندگان موظفند تجهیزات خود را که باید توسط فضاپیما حمل شود، هشت تا ۱۰ ماه قبل از تاریخ برنامه ریزی شده برای پرتاب، جهت انجام بررسی های مربوطه به آژانس تحویل دهند. آنها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که چنین دستگاه هایی حداکثر سه ماه قبل از آزمایش، آماده راه اندازی باشد.

فضاپیماهای سری تیانژو وظیفه انتقال تجهیزات و پیشرانه‌ها به ایستگاه فضایی دائمی چین در مدار زمین را دارند که اکنون سه فضانورد در آن سکونت داشته و در سال ۲۰۲۲ با ماژول ‌های بیشتری توسعه خواهد یافت.

این فضا پیماهای ترابری – علمی با طول عمر طراحی شده بیش از یک سال، دارای دو بخش حمل بار و پیشرانه بوده و ۱۰ متر و ۶۰ سانتیمتر طول و ۳ متر و ۳۵ سانتیمتر عرض دارند. به گفته طراحان آکادمی فناوری فضایی چین، هر فضاپیمای تیانژو وزنی معادل سیزده و نیم تن داشته و می تواند تا ۶ هزار و ۹۰۰ کیلو گرم  مواد و تجهیزات را به ایستگاه فضایی منتقل کند.

لی جیانیو، مهندس سازه های پیشرو در این رابطه گفت که تیانژو بهترین فضاپیمای باری فضایی جهان از نظر ظرفیت حمل محسوب می شود. پیش از این، هیچ فضاپیمای ترابری نمی توانست به این اندازه 6. مواد و تجهیزات را به فضا منتقل کند.

شکل و ترتیب قفسه ها در این فضاپیما به دقت محاسبه شده است تا حرکت فضانوردان در میان آنها برای بازیابی اقلام مورد نظر آسان باشد. تیانژو ۱، اولین فضاپیمای باری چین، در آوریل ۲۰۱۷در مرکز پرتاب فضایی ونچانگ Wenchang در استان هاینان به فضا پرتاب شد.به گزارش سیناپرس، فضا پیمای فوق پیش از این چندین مانور لنگر انداختن و سوخت ‌گیری در مدار را با یک آزمایشگاه فضایی چینی در مدار پایین زمین طی ماه های آوریل تا سپتامبر سال جاری انجام داد. این فناوری چین را به سومین کشوری تبدیل کرد که پس از اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده قادر به سوخت گیری در مدار زمین است.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: china.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا