اختلالات روانی در کمین بهبود یافتگان کرونا

روان شناسان بر این باورند که بسیاری از بهبود یافتگان کووید- 19 بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های روانی هستند. آنها در مطالعات خود اعلام کردند حدود 20 درصد از این افراد که ابتلا به کرونا را تجربه کرده اند، طی 90 روز پس از بهبودی از بیماری، ممکن است دچار اختلالات روانی شوند.

به گزارش «الجزیره»، اضطراب، افسردگی و بی خوابی شایع ترین اختلالات روانی است که افراد پس از بهبودی از بیماری کرونا ممکن است با آن دست به گریبان شوند. محققان نشان داده اند که در این گروه از افراد خطر ابتلا به زوال عقل و آسیب های مغزی به طور قابل توجهی بالاتر است.

گروهی از محققان بر این امر تأکید کرده اند که پزشکان و دانشمندان دنیا باید در کم ترین زمان ممکن علل بروز این حالت را بررسی کرده و درمان های جدیدی را برای بعد از کووید- 19 شناسایی کنند. محققان سابقه سلامت حدود 69 میلیون را در آمریکا به طور الکترونیک آنالیز کرده اند که بیش از 62 هزار نفر از آنها جزء مبتلایان به کووید- 19 بوده اند.

بررسی ها طی سه ماه روی این افراد که در ابتدا تست کرونای آنها مثبت شده بود، نشان داد که از هر 5 فرد بهبودیافته از ویروس کرونا، در یک نفر علائمی از اضطراب، افسردگی یا بی خوابی ثبت شده است. آن گروه از بیماران در همین دوران، تا دو برابر بیشتر دچار این اختلالات می شوند.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات نشان می دهد  افرادی که سابقه بیماری های روانی دارند، 65 درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند. محققان دو دلیل عمده برای بروز اختلالات روانی در بهبودیافتگان کرونا به دست آورده اند. به اعتقاد آنها، ویروس ممکن است به طور مستقیم روی مغز تأثیر بگذارد. البته این اتفاق ممکن است توسط سیستم ایمنی رخ دهد که منجر به بروز مشکلات روحی می شود.

اما از همه مهم تر، تجربه ای است که بهبودیافتگان از کرونا از این بیماری و اتفاقات دارند و پس از آن، درک  اتمام اتفاقاتی که ممکن است در طول دوره برایشان رخ دهد و تمام این موارد با ترس و نگرانی همراه است و می تواند آغازگر اختلالات روانی بعد از بهبود از این بیماری باشد. کووید- 19 با تأثیر روی سیستم عصبی مرکزی به طور مستقیم احتمال بروز اختلالات روانی را افزایش می دهد.

مترجم:ندا اظهری