کشف ۱۳ تابوت مهر و موم شده باستانی در مصر

سرزمین باستانی مصر در طول تاریخ طولانی خود میزبان تمدنی غنی و شکوهمند بوده و به همین دلیل امروزه در این کشور، هزاران اثر باستانی ارزشمند وجود دارد.

در بین تمامی تمدن‌های باستانی، مصر به دلیل داشتن هزاران مومیایی مختلف، جایگاه خاصی دارد. این مومیایی‌ها می‌توانند اطلاعات بسیار ارزشمندی از نحوه زندگی، اعتقادات، مذهب، فناوری و فرهنگ مردم باستان این منطقه در اختیار ما قرار دهند.

به تازگی وزارت گردشگری و اشیا عتیقه مصر خبر کشف ۱۳ تابوت چوبی دست نخورده را به طور رسمی تائید کرده است. این تابوت‌ها دست کم ۲۵۰۰ سال قدمت داشته و خوشبختانه مهر و موم همه آن‌ها سالم بوده و این موضوع نشان می‌دهد محتویات تابوت‌ها کاملاً دست نخورده هستند.

مقبره حاوی این تابوت‌ها در نزدیکی نكروپولیس یا گورستان باستانی مصر در صحرای ساقارا (Saqqara) و در عمق ۱۱ متری از سطح زمین کشف شده‌اند. به گفته باستان شناسان، در حالی كه تابوت‌های چوبی هنوز مهر و موم شده باقی‌مانده‌اند، اتاق مقبره نیز دست خورده نبوده و حتی رنگ‌های باستانی روی برخی اشیا هنوز به خوبی دیده می‌شوند.

مقامات رسمی مصر در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند که مقبره حاوی این تابوت‌ها در نزدیکی نكروپولیس یا گورستان باستانی مصر در صحرای ساقارا (Saqqara) و در عمق ۱۱ متری از سطح زمین کشف شده‌اند.

به گفته باستان شناسان، در حالی كه تابوت‌های چوبی هنوز مهر و موم شده باقی‌مانده‌اند، اتاق مقبره نیز دست خورده نبوده و حتی رنگ‌های باستانی روی برخی اشیا هنوز به خوبی دیده می‌شوند.

خالد العنانی وزیر عتیقه جات و گردشگری مصر در رابطه اعلام کرد: سه طاقچه مهر و موم شده نیز در این محوطه باستانی پیدا شده و احتمالاً در طی ماه‌های آینده کشف‌های بیشتری در این منطقه تدفینی انجام خواهد شد. با توجه به وضعیت بی عیب و نقص اتاق دفن، باستان شناسان انتظار دارند گنجینه‌های پنهان‌شده دیگری در داخل آن پیدا کنند.

بر اساس شرایط فرهنگی و اعتقادات مردم مصر باستان، هر کالایی که در کنار مردگان دفن شود، وضعیت، ثروت و نفوذ آن‌ها را روشن می‌کند هر چند حداقل در حال حاضر، هویت متوفیان کشف شده در این مقبره همچنان به صورت یک راز باقی‌مانده است و کسی نمی‌داند با کدام یک از طبقات مردم مصر باستان در این مقبره رو به رو هستیم.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا