آغاز دور جدید پژوهش‌های علمی در قطب شمال

دو تیم تحقیقاتی روسی برای انجام دور جدید پژوهش‌های علمی جهت بررسی تأثیر تغییرات آب و هوایی به جزیره سورنی (Severny) ،جزیره شمالی مجمع‌الجزایر نوایا زملیا (Novaya Zemlya) و سواحل قاره‌ای از دریاهای شمالی، از جمله در شبه‌جزیره‌های تایمر (Taimyr) و چوکوتکا (Chukotka) اعزام خواهند شد.

در این پژوهش‌ها موضوعات متعددی از جمله گرمایش زمین، تغییرات آب و هوایی، شرایط اقلیمی قطب شمال، آلودگی‌های موجود در این منطقه و تهدیدهایی که اکوسیستم جانوری قطب شمال را در خطر انقراض قرار داده، بررسی خواهد شد.

ناوگان شمالی روسیه به طور مشترک با انجمن جغرافیایی این کشور، تیم‌هایی را برای یک اعزام ترکیبی پژوهشی به جزایر قطب شمال نوایا زملیا، تا تایمر و چوكوتكا تشکیل دادند. بر اساس گزارش‌های انجمن جغرافیایی روسیه «این گروه به زودی در هیئت اعزامی ترکیبی ناوگان شمالی به قطب شمال شرکت می‌کنند. بنابراین، تشکیل تیم‌های اعزامی را نهایی کردیم.»

در این پژوهش‌ها موضوعات متعددی از جمله گرمایش زمین، تغییرات آب و هوایی، شرایط اقلیمی قطب شمال، آلودگی‌های موجود در این منطقه و تهدیدهایی که اکوسیستم جانوری قطب شمال را در خطر انقراض قرار داده، بررسی خواهد شد. یکی از دیگر اهداف این عملیات پژوهشی بررسی روند ذوب یخ‌های قطبی و میزان عقب‌نشینی یخچال‌های طبیعی موجود در این منطقه است. قطب شمال به دلیل نقش ویژه‌ای که در شکل‌گیری شرایط اقلیمی و آب و هوایی سایر مناطق موجود در نیمکره شمالی ایفا می‌کند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

مطالعات ترکیبی مجمع‌الجزایر قطب شمال به ابتکار نیکولای یومنوف (Nikolai Yevmenov) دریاسالار فرمانده کل نیروی دریایی، فرمانده وقت ناوگان شمالی در سال 2018 میلادی آغاز شد. این عملیات توسط سرگئی شویگو (Sergei Shoigu) وزیر دفاع و انجمن جغرافیای روسیه پشتیبانی شد. اولین سفر از این مطالعات ترکیبی به مجمع‌الجزایر نوایا زملیا در سال 2018 میلادی و دومی در سال 2019 میلادی به مجمع‌الجزایر فرانتس یوزف لند (Franz Josef Land) انجام گرفت.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا