دوراهی علمی، خودروهای آینده باید خودکفا باشند یا مطیع؟

خودروی بدون راننده شرکت گوگل به عنوان نخستین خودرو در این رده معرفی شدهاست ولی در آزمایش های انجام شده توسط این خودرو شاهد رخدادهای بوده ایم که نشان می دهد در برخی از موارد نمی توان به صورت کامل به این خودروها اعتماد کرد.

حال متخصصان به بررسی دو راه پیش روی دانشمندان پرداخته اند، نخستین مورد در این طرح ها شامل استفاده از طرح فعلی گوگل است که شامل یک خودروی هوشمند بدون راننده است که می تواند با کمک حسگرهای ویژه خود محیط را اسکن کرده و بر اساس شرایط محیط برای حرکت دادن خودرو اقدام کند، البته همان طور که اشاره شد این طرح با مشکلاتی روبرو شده است.

طرح دوم شامل پیشرفت دادن این خودروها است به نحوی که این خودروها بتوانند اقدامی بیشتر از اسکن کردن محیط اطراف خود را انجام بدهند، در این طرح قرار است تا خودروهای ساخته شده بتوانند با یکدگیر تعامل داشته و به خوبی به شرایطی برسند که استفاده از آنها کمترین خطر ممکن را ایجاد کند. در نظر بگیرید که وقتی یک خودروی در حال حرکت با سایر خودروها در ارتباط باشد، به صورت هوشمند می توان قبل از وقوع رخداد از آن مطلع شده و جلوی آن را گرفت. برای نمونه یک خودرو در حال حرکت با یک سرعت خاص است و خودروی دیگری نیز در مسیر معکوس به حرکت می پردازد، پیش از اینکه این دو خودرو در زاویه دید یکدگیر قرار بگیرند، ارتباط  بی سیم مابین این دو خودرو برقرار شده و محاسبات کامپیوتری در هر دو خودرو خطر تصادف را درک کرده و اقدام لازم برای جلوگیری از آن را انجام می دهد.

به این ترتیب به نظر می رسد که آینده خودروهای جهان به صورت تلفیقی از این دو ساختار باشد، البته قوانین جدیدی در ایالات متحده آمریکا می تواند یک امر افزوده برای این ساختارهای هوشمند باشد، بر اساس این قوانین باید در خودروهای بدون راننده نیز امکان کنترل دستی توسط انسان ها را تعبیه کرد.

این شرایط می تواند موجب شود تا در صورتی که سیستم هوشمند خودرو با مشکل روبرو شود نیز بتوان از حوادث جلوگیری کرد و به این ترتیب آینده خودروهای هوشمند را می توان تلفیقی از هوش مصنوعی، توانایی های انسانی و ارتباط بین خودروها دانست.

تحلیل فنی : احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا